Probeer jij enkel kleren te kopen die op eerlijke wijze gemaakt zijn? Dan is deze app iets voor jou

Een jaar lang deed de Schone Kleren Campagne onderzoek naar de werkomstandigheden van textielwerkers van grote kledingmerken. Het doel was transparantie brengen voor de consument. Meer dan 140 kledingmerken werden geanalyseerd en zijn nu op te zoeken in de app Fair Fashion. 

De Schone Kleren Campagne richt zich voornamelijk op kledingbedrijven, werknemers en consumenten. We moeten ons als consument kritisch opstellen en dus vragen stellen over hoe onze kledij is geproduceerd. En daar kan Fair Fashion mee helpen. De app helpt je om bewust te kiezen voor 'schone kleren', zoals de campagne dat noemt. Ook als consument kan je dus iets betekenen. 

Het loon van een textielarbeider maakt slechts 0,6% van de totale kostprijs uit. Een T-shirt dat 29 euro kost in de winkel, levert slechts 18 eurocent op voor de werknemer in de fabriek. We hoeven ons als consument geen zorgen te maken dat kleren plots duurder worden. De Schone Kleren Campagne benadrukt dat een loonverdubbeling amper invloed heeft op de verkoopsprijs van een kledingstuk.

Hoe werkt het?

De app is gratis en geschikt voor Android en iPhone. Je moet de merknaam van een kledingstuk ingeven en dan verschijnt er een scorebord met extra informatie. Elk merk heeft een profiel met daarop de inspanningen die ze leveren in verband met de arbeidsomstandigheden van hun werknemers. In de eindscore kan je zien of jouw favoriete kledingmerk begaan is met de werkomstandigheden en de levensstandaard van zijn werknemers. 

Neem nu bijvoorbeeld de Spaanse keten Zara, die ook bij ons enorm populair is. Volgens de app onderneemt Zara stappen om betere lonen te geven aan zijn werknemers, maar doet de keten nog niet voldoende. 

Sommige merknamen zijn niet terug te vinden in de Fair Fashion app, omdat ze weigerden mee te werken aan het onderzoek. Je komt dan ook niets te weten over hun aanpak voor een hoger leefloon. Dat zegt misschien genoeg?

Ver-van-mijn-bedshow

Het is al meer dan een jaar geleden dat er bij een ongeluk in het Rana Plaza-complex in Dhaka meer dan 1.000 arbeiders om het leven kwamen. Met nog eens 2.000 gewonden werd dit de grootste ramp ooit uit de kledingindustrie. De wereld reageerde ontzet over deze ramp, vooral omdat ze te voorkomen was. Maar nu een jaar later, zijn er weinig inspanningen gedaan die de werkomstandigheden in fabrieken verbeteren. Dat concludeert het onderzoek van de Schone Kleren Campagne.

Dit mag geen ver-van-mijn-bedshow worden, klinkt het. Maar spijtig genoeg nemen ook Belgische bedrijven, zoals Liza&Lola, Scapa Sports en AS Adventure, weinig tot geen verantwoordelijkheid. JBC ondertekende als enige Belgisch bedrijf het 'Bangladesh Akkoord voor Brand- en Gebouwveiligheid’. Het akkoord kwam er na de Dhaka-ramp en moet de veiligheid in fabrieksgebouwen verhogen. Toch blijven er nog te veel vraagtekens over onder andere het loon van de arbeiders. JBC toont met deze inspanning wel dat elk bedrijf zich kan inzetten om arbeidsomstandigheden van zijn werknemers te verbeteren.

De Schone Kleren Campagne vindt dat kledingmerken hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. Zo moet er een duidelijke gedragscode komen die een leefbaar loon verplicht maakt en de toestand van arbeiders verbetert. Er moeten ook betere veiligheidsakkoorden worden gesloten. Zowel kledingbedrijven als aankopers van kleding, als politici, werknemers en consumenten moeten hun verantwoordelijkheden opnemen.

De volgende keer dat we gaan shoppen, kunnen we dus ons steentje bijdragen door de Fair Fashion app te raadplegen.

Lees meer