Divinity: Original Sin, een pareltje voor de fans van het genre

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Een epische Role Playing Game ontwikkeld door het Belgische Larian Studios was Divinity: Original Sin na een succesvolle Kickstarter tijdens zijn eerste dagen de best verkopende game in de online spellenwinkel Steam. Het grote succes trok mijn aandacht, dus ik verdiepte me (veel te lang) in dit spel van eigen bodem

Een klassiek verhaal met interessante wendingen

Het verhaal begint met een moordonderzoek dat wordt uitgevoerd door twee Source Hunters die je zelf, zoals in zowat alle RPG?s, kan samenstellen. Opgeleid om de wereld te vrijwaren van Sourcery, een kwaadaardige vorm van magie, moet het een simpel klusje zijn voor dit duo. Maar terwijl ze dieper en dieper in het mysterie wagen, komen ze in avontuur terecht waarin het voortbestaan van de wereld op het spel staat.

Maar dit grootse plot gaat van tijd tot tijd braafjes opzij voor minder serieuze side quests die met momenten orgineler en leuker zijn dan het hoofdverhaal. Om van de betere momenten in het spel te kunnen genieten, moet je dus zeker eens deze missies niet overslaan. Dat is iets dat in hedendaagse games niet vaak voorkomt.

© Larian Studios

De klassieke formule in een modern jasje

Net zoals de grote klassiekers van het genre, Ultima en Baldur’s Gate, zijn de gevechten in Original Sin turn based en hebben ze een zeer uitgebreide tactische basis. Omdat elk personage en elke vijand in het spel om de beurt zijn acties mag uitvoeren, durven gevechten wel eens langdradig te worden.

Als je offline speelt, controleer je je twee Source Hunters met daarbij optioneel twee Companions, die worden vervangen door de Source Hunters van een vriend vanaf het moment dat je online gaat. Als het spel dan een hoop vijanden voorschotelt, vond ik het na een tijdje saai worden. Natuurlijk zullen de echte fans van klassieke RPG’s dit tegenspreken, want de tactische denkoefening die elk gevecht nodig heeft, zorgt wel voor een opluchting na het verslaan van de vijand.

Jammer genoeg zullen diezelfde fans het er wel mee eens zijn dat andere dingen in Divinity: Original Sin beter hadden gekund. Elk personage dat je controleert, in totaal dus maximum 4, heeft zijn eigen rugzak met spullen in. Dit zorgt er voor dat ik vaak veel te veel tijd heb moeten steken in het verplaatsen van items tussen de personages. Ik ben er van overtuigd dat Larian Studios dit beter had kunnen doen, want nu is het onnodig complex.

© Larian Studios

Goddelijk voor de fans

Iedereen die maar een klein beetje fan is van de role playing games zoals ze vroeger werden gemaakt, zal zich met Divinity: Original Sin uren zoet houden. Een serieus aantal uren, je kan je verwachten aan ongeveer 50 uur gameplay voor je het uit hebt. Als je niet meteen een fan bent, kan het moeilijker zijn om in het begin verder te willen spelen. Het spel houdt je handje niet vast, dus het is wat zoeken wat je moet doen. Maar eens je die steile leercurve over bent, opent zich een prachtig spel waar wij Belgen trots op mogen zijn.