Minister Gatz fluit Radio 2 terug omdat die communistisch feestje sponsorde

Radio 2, en bij uitbreiding de VRT, krijgt een uitbrander van minister van Media Sven Gatz (Open Vld). De breedpopulaire radiozender had het in haar hoofd gehaald om "Manifiësta" te sponsoren, een feestje van de PVDA+, de communistische partij. N-VA en Open Vld reageerden fel in het parlement, en Gatz gaf hen gelijk.  

Het was Annick De Ridder (N-VA), die een tiental dagen geleden plots op café in Antwerpen een flyer van Manifiësta onder de neus kreeg. En toen viel ze even van haar stoel, en stuurde prompt een boze tweet de wereld in.

Speeches van communistische kopstukken

"Echt totaal onaanvaardbaar. Het ging om het event Manifiësta, georganiseerd door het weekblad Solidair, het blaadje van de PVDA+ en Geneeskunde voor het volk. Met, hou u vast, speeches van boegbeelden Peter Mertens en Raoul Hedebouw. Dan weet je het toch wel? Hoe kan een openbare omroep dat nu steunen? Dat is er toch ver over", zegt De Ridder. "En het programma was echt extreem links. De twaalf werken van Ché Guevara. Hoe past dat bij een brede publiekszender zoals Radio 2? Breed extreem links misschien?"  

"Niet eerste keer van VRT"

In het Vlaams parlement wilde Wilfried Van Daele (N-VA) het fijne weten van de zaak. Eerder al haalde Van Daele fel uit naar de VRT, omdat die een festival sponsorden dat uitging van de sp.a. “Deze zomer meldde zich een nieuw feit. Op de website van 'Manifiësta' lezen we waar het om gaat: "De strijd van duizenden mensen voor meer rechtvaardigheid, tegen ontslagen en sluitingen van bedrijven, voor gratis gezondheidszorg, voor internationale solidariteit, tegen het nationalisme, voor de vrede…" Gezien de discussies in het verleden zouden we verwachten dat de VRT daar terughoudender in geworden is."

Minister Gatz reageerde: "De VRT heeft ter goeder trouw gehandeld en was niet op de hoogte van de politieke banden van Manifiesta. Op 14 juni werd een overeenkomst afgesloten van samenwerking en mediaruil (geen financiële steun) omdat de manifestatie aandacht besteedde aan diversiteit, een thema dat de VRT nauw aan het hart ligt. Toen bleek dat er politieke banden waren, zette de VRT de samenwerking stop op 18 juli. Intussen waren de affiches en folders echter gedrukt. De VRT heeft mij zelf beloofd om intern het goedkeuringssysteem te verbeteren. Dergelijke incidenten moeten nu echt tot het verleden horen."

"Dat voor de grootste radiozender van het land"

Ook Bart Tommelein, de fractieleider van Open Vld, de eigen partij van Gatz, sprong op de zaak: "Als dit niet ter goeder trouw gebeurde, vrees ik dat het ter dwazer trouw was. Radio 2 is wel de grootste radiozender van het land. Onbegrijpelijk, dat je zulke dingen doet. Er moet minstens een managementproces zijn dat sluitend is. En dat voor een bedrijf dat nota bene gefinancierd wordt door de belastingbetaler. "Een mediaruil? Dit gaat toch over politieke partij? Welke criteria hanteert de VRT dan? Dat is toch bingo voor die communistische organisaties, je krijgt aandacht op een radio die 30 procent marktaandeel haalt. Dit is absoluut niet voor herhaling vatbaar? " 

Lees meer