Belgische studenten scoren wereldprimeur: maak reclame in de ruimte (ook al kan niemand het zien)

Spacebillboard, een initiatief van drie doctoraatsstudenten van de KU Leuven zorgt ervoor dat bedrijven reclame kunnen maken in de ruimte. Het project is een wereldprimeur en moet geld opleveren om ruimteonderzoek te doen met minisatellieten.

In 2016 wordt het allereerste reclamebord de ruimte ingestuurd. Spacebillboard is een project van drie Belgische studenten, Maarten, Jeroen en Tjorven om aan ruimtevaartonderzoek te doen. Ze willen een satelliet de ruimte insturen om onder andere de opwarming van de aarde te meten. Om het project te financieren, verkopen ze advertentieplaatsen op de satelliet. 

15 keer per dag rond de aarde

Het reclamebord zal bevestigd worden op een CubeSat: een minisatelliet van amper 10 kubieke centimeter en 1,3 kilo. Dit soort satellieten wordt gebruikt door universiteiten omdat ze sneller en goedkoper te lanceren zijn dan de traditionele satellieten. De minikunstmaan zal 25 jaar lang rond de aarde draaien, zo'n 15 rondjes per dag. Het bord zal hoger zijn (zo'n 500 kilometer boven de grond) en sneller bewegen (zo'n 27.400 kilometer per uur) dan elk ander reclamebord ter wereld.

Dat wil helaas ook zeggen dat niemand de reclame ooit zal zien. Maar daar gaat het blijkbaar niet om. Het draait vooral rond steun voor het onderzoek. Het is een mooie investering als je product of visie een link heeft met het project. Electrabel kocht 12 vakjes, maar niet per se voor de pr-waarde. "Het onderzoek dat we hiermee steunen is onder meer bedoeld om de klimaatopwarming te monitoren. Vermits wij geïnteresseerd zijn in manieren om de CO2-uitstoot te doen dalen, past dat binnen onze strategie", zegt Electrabel in De Morgen. De media-aandacht die het project aantrekt is ook goede reclame. En het idee dat je logo ergens in de ruimte rondhangt, is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

2.500 euro voor één vakje

Er zijn 400 vakjes beschikbaar op de CubeSat en elk vakje kost 2.500 euro. Kinepolis heeft vier vakjes gekocht en betaalt dus 10.000 euro om zijn logo op de satelliet te zetten. Maar daarnaast kun je ook persoonlijke boodschappen de ruimte in sturen. Deze kosten 1 euro per teken (spaties en leestekens inbegrepen). Bijvoorbeeld: 'Happy Birthday, Hannah!' telt 22 tekens, dus je betaalt 22 euro. Je krijgt ook een certificaat als dank voor de steun. Misschien een originele manier om iemand ten huwelijk te vragen?

Om de satelliet te lanceren, moeten minstens 200 vakjes verkocht worden. Tot nu toe werden 24 vakjes verkocht aan Electrabel, Kinepolis, Mobile Vikings, Microsoft, SEEQ en werd één persoonlijke boodschap toegevoegd.

Bron: De Morgen, Spacebillboard

Lees meer