Vergeet dat clownautootje van Google: hier zijn 27 revolutionaire auto's die wél karakter hadden

Google heeft z'n zelfrijdende auto voorgesteld, en hij ziet er uit als iets waar clowns in het circus mee werken. Ooit maakten we innoverende én mooie auto's. Zoals deze hieronder. Allemaal ooit gebouwd en waarvan er wel degelijk rijdende, functionerende exemplaren nog steeds van bestaan.

1. De Frisky Family Three.

Kwam op de markt in 1959, van de Engelse fabrikant Frisky. Kostte 378 Britse Pond toen. Haalde 80 kilometer per uur.

2. De Pontiac Kammback Type K.

Een poging om van de legendarische Firebird een gezinsversie te maken.

3. De Ford La Tosca.

Uit 1954. Zou uiteindelijk evolueren in de populaire 1958 Lincoln. 

4. Ferrari 250 Shooting Break.

Een poging van Ferrari om in 1957 een auto te maken voor heel rijke bakkers, vermoeden we.

5. De Ford X2000.

Nooit in productie gegaan, dit wonder uit 1958, maar ze hebben er dus wel eentje van gebouwd.

6. De Ford Gyron.

Ontworpen door Alex Tremulis in 1954, die kwam van de US Air Force waar hij in 1948 probeerde vliegende schotels te bouwen. Er zijn er twee van gebouwd, eentje bleef in een brand bij Ford in Detroit.

7. Bisiluro Damolnar 

Gecreëerd in 1955 door Carlo Mollino en Enrico Nardi.

8. De Lincoln Futura.

Uit 1955. Zou later de eerste echte Batmobile worden!

9. De Phantom Corsair.

Onwaarschijnlijk knappe auto die in 1938 ook echt in productie zou gaan, maar Rust Heinz die ‘m ging fabriceren kwam jammer genoeg toen om bij een ongeval. Bovendien was het crisis en de wagen was echt vreselijk duur in productie: het kostte 24.000 dollar om er eentje te bouwen, wat vandaag de dag bijna 400.000 dollar zou zijn. Maar eentje werd wel gebouwd en hij haalt 185 per uur.

10. Plymouth XNR.

Uit 1960, kwam uit het hoofd van toenmalig Chrysler design chief Virgil Exner. 260 PK, 230 km per uur.

11. De Dymaxion.

De Dymaxion uit 1933 was z’n tijd immens ver vooruit. Amper 7,8 liter per 100, kon 11 mensen vervoeren en haalde een topsnelheid van 140 km per uur.

12. De Dodge Deora.

Gebaseerd op de Dodge A100 pick up truck. Eén rijdende van gemaakt, maar onsterfelijk geworden als één van de best verkopen Hot Wheels ooit.

13. Toyota Ex-III.

Uit 1969, een grand turismo waarmee Toyota wou laten zien aan het Westen dat het ook dat kon.

14. De Alfa Romeo BAT 5.

Uit 1953, ontworpen door Bertone.

15. De Stout Scarab.

Uit 1936, 's werelds eerste minivan die ook echt in productie ging. Een succes werd het niet, want alweer te duur voor z'n tijd. Kostte toen 5.000 dollar (nu zou dat 80.000 zijn), maar dat was vier keer duurder dan een gewone luxe-auto toen.

 16. Oeuf électrique.

Elektrische auto's iets nieuw? Nou. In 1942 maakte de Fransman Paul Arzen dit Oeuf électrique. Woog amper 90 kilo, maar met batterij werd 350 kilo. Het ding haalde wel 70 km per uur en kon aan die snelheid 100 kilometer rijden.

17. Norman Timbs Special.

Uit 1947, deze Norman Timbs Special. Werd er uiteindelijk maar één rijdende van gemaakt.

18. Chrysler (Ghia) Streamline X "Gilda".

Uit 1955. 

19. Lancia (Bertone) Stratos HF Zero.

De voorganger van de Stratos, uit 1970. Je moest door de voorruit in de wagen kruipen, wat 'm niet meteen pragmatisch maakte.

20. Bugatti Type 57S Compétition Coupé Aerolithe. 

Uit 1935. Haalde toen makkelijk 140 km per uur. 

21. Ford Speedster.

Kwam uit het brein van Henry Fords zoon Edsel en designer Eugene Gregorie. Uit 1932. Er zijn twee rijdende exemplaren van gemaakt. 

22. Voisin C-25 Aerodyne.

De 1934 Voisin C-25 Aerodyne had een 3.0-liter inline-6 motor en was een echt salon op wielen. Zie je er een 2CV in of een DS? Wel, Toen Gabriel Voisin in geldnood zat met zijn fabriek moest hij een jonge creatieve ingenieur genaamd Andr" Lefèbre laten gaan. Die trok uiteindelijk naar Citroën en was de ontwikkeling van de DS, de 2CV en de Traction Avant leidde.

23. Tasco.

Tasco staat voor The American Sports Car Company die in 1948 dit maakte. Aan toen al 57.000 dollar per stuk bleek hij gewoon te duur om in productie te gaan, maar dat was wel het plan. Er is nog één rijdende over.

24. GM Le Sabre.

Uit 1951, de eerste auto die vinnen had en een gebogen voorruit.  

25. Chrysler Thunderbolt.

In 1941 beschreven als "de auto van de toekomst".

26. Buick Centurion.

Uit 1956. De eerste auto ooit met een backup camera.

27. De Cadillac Cyclone.

Uit 1959 en eigenlijk een van de eerste zelfrijdende auto's met een sensor. Daar was wel een soort draad in de weg voor nodig.