Verslaafd aan koffie? Geen probleem: je mag meer koffie drinken dan je zou denken

Voor de meesten onder ons is een dag bij voorbaat mislukt als we 's ochtends niet minstens één kopje koffie drinken. En op een werkdag passeren dan we nog eens meermaals langs het beruchte koffiemachien. Heel ongezond, of daar gaan we toch van uit. Maar wat zegt de wetenschap over koffie drinken? Moeten we ons schuldig voelen wanneer we straks nog een kopje uitschenken?

It's complicated. Dat bekende Facebook-zinnetje zou ook onze relatie met koffie kunnen omschrijven. Koffie is een complex drankje. Het is één van de bronnen waaruit de meeste gifstoffen in ons lichaam afkomstig zijn, maar tegelijk hebben studies bewezen dat je een lager risico op diabetes van het type 2 loopt wanneer je vaak koffie drinkt. Koffiedrinkers maken ook minder kans op neurologische problemen en leverziekten. Studies lopen vaak uiteen, maar toch zijn de meeste studies het eens over het aantal kopjes per dag dat we als safe en zelfs gezond kunnen beschouwen.

1. Cafeïne: tot 400 mg per dag is veilig

De voornaamste reden waarom we ons veel beter voelen na een kop koffie is cafeïne. Die substantie beïnvloedt dezelfde delen van de hersenen als cocaïne. En in de westerse wereld gebruikt minstens 80 procent van de volwassenen voldoende cafeïne om een effect in de hersenen te zien. De hoeveelheid cafeïne in een kop koffie kan variëren. Zo zal er in je kleine kop koffie thuis zo'n 50 mg cafeïne zitten, terwijl een grote kop van bijvoorbeeld Starbucks zo'n 300 mg kan bevatten.

Ga er van uit dat een gemiddelde tas ongeveer 100 mg cafeïne bevat. Tot 400 mg per dag zou je nog als gezond en veilig kunnen bestempelen, wat dus gelijk staat met vier koppen koffie. Helaas is koffie niet de enige bron van cafeïne, dus we moeten ook met andere factoren rekening houden. Thee, frisdranken, energiedrankjes, chocolade en bepaalde vormen van medicatie voeren ons cafeïnegehalte ook op.

2. Wat gebeurt er als je te veel koffie drinkt?

Wie graag koffie drinkt, kijkt wel eens te diep in de tas. Hoe weet je dat je iets te veel koffie voor je eigen goed gedronken hebt? De volgende symptomen duiken op bij een overdosis:

  • Onrustig zijn
  • Angst
  • Duizeligheid
  • Maagproblemen
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Slapeloosheid
  • Snelle hartslag
  • Trillende handen

Als je hier last van hebt na het drinken van koffie, dan moet je dringend je verbruik beperken. In theorie kan je zelfs sterven van een overdosis cafeïne, maar het is zo goed als onmogelijk om dat kritieke punt enkel met koffie te bereiken. Je zou al honderd kopjes op één dag moeten drinken.

3. Het is genetisch bepaald of je veel koffie kan verdragen

Of althans toch de hoeveelheid cafeïne die je lichaam kan verwerken. Verschillende genen bepalen hoe gevoelig we voor cafeïne zijn. Het gaat dan om de enzymen die cafeïne in onze lever afbreken, maar ook om receptoren in onze hersenen die beïnvloed kunnen worden. Je hoort wel eens dat je van koffie 's avonds niet goed zal kunnen slapen, maar dat is niet voor iedereen hetzelfde. Sommige mensen kunnen gerust een kop koffie drinken en meteen nadien in slaap vallen. Anderen doen echt geen oog dicht, maar de meerderheid zal ergens in het midden zitten.

Net zoals bij alcohol kan je jezelf ook een beetje trainen. Wie dagelijks koffie drinkt, zal er beter tegen kunnen dan iemand die enkel bij gelegenheid eens een kopje drinkt. En natuurlijk spelen medische factoren een rol. Als je last hebt van bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, angstaanvallen, hartritmestoornissen of diabetes, zal je waarschijnlijk minder kunnen verdragen.

4. Je zou langer kunnen leven dankzij koffie

Sommige studies stellen dat koffie ook heel gezonde effecten kan hebben. In 2012 toonde een baanbrekende studie bij 402.260 mensen tussen 50 en 71 jaar aan dat koffie drinken je levensverwachting juist kan verhogen. Het risico op overlijden lag bij mannen 12 procent lager wanneer ze vier tot vijf koppen per dag dronken, bij vrouwen zelfs 16 procent lager. Dus andermaal zit je met vier tassen goed.

Niet alle wetenschappers zijn het hier echter over eens. Een andere studie stelde dat mensen jonger dan 55 jaar juist meer risico op overlijden lopen als ze meer dan vier koppen koffie per dag drinken.

5. Koffiedrinkers lopen een lager risico op verschillende ziekten

Koffieconsumptie wordt ook vaak met ziekten verbonden. En vreemd genoeg zijn er volgens wetenschappers heel wat ziektes die je juist minder snel gaat krijgen als je regelmatig koffie drinkt:

  • Diabetes type 2: één studie heeft het zelfs over 7 procent minder risico per dagelijkse kop.
  • Levercirrose: bij wie vier koppen of meer drinkt, daalt het risico met liefst 84 procent.
  • Leverkanker: en ook het risico op leverkanker neemt met 44 procent af voor iedere twee koppen koffie per dag.
  • Alzheimer: één studie stelt dat het gevaar om Alzheimer te krijgen met 65 procent daalt als je drie tot vijf koppen per dag drinkt.
  • Parkinson: en wie vijf koppen of meer per dag drinkt, ziet het risico op Parkinson eveneens aanzienlijk achteruit gaan.
  • Depressie: studies stellen voorts dat je ook minder kans hebt om een depressie te ontwikkelen wanneer je minstens vier koppen per dag drinkt. Ook het zelfmoordcijfer zou daardoor lager liggen bij regelmatige koffiedrinkers.

Conclusie: de wetenschap lijkt andermaal geen probleem te hebben met vier tassen koffie per dag. Vergeet echter niet dat al deze studies slechts observaties zijn en dus niet bepalen dat koffie daadwerkelijk een positief effect op deze ziektes heeft. Maar aangezien de studies talrijk zijn en de percentages overtuigend blijken, zal er dus ergens wel waarheid in zitten.

6. Maar zwangere vrouwen moet wel opletten

Cafeïne is natuurlijk helemaal niet gezond voor zwangere vrouwen. Algemeen wordt aangeraden om niet meer dan twee koppen koffie per dag te drinken. Maar experts vinden dat je tijdens de zwangerschap koffie beter volledig kunt vermijden. Sommige studies stellen dat het risico op een miskraam, vroeggeboorte en te laag geboortegewicht vergroot door te veel koffie.

(Bron: Business Insider)

Lees meer