Pendelen naar Brussel wordt altijd maar erger: rit duurt 25 procent langer dan drie jaar geleden

We moeten met z'n allen altijd maar langer in de file staan, zeker naar Brussel. In vergelijking met twee jaar geleden zijn 9 op 10 werknemers dagelijks een kwart langer onderweg naar onze hoofdstad. En dus trekt werkgeversfederatie Agoria aan de alarmbel, want bedrijven in het Brusselse ondervinden steeds meer moeite om hun werknemers te houden.

"Wij vragen de overheden om eindelijk vooruit te gaan: dat wil zeggen zorgen voor de bereikbaarheid van de industriezones, het openbaar vervoer versterken, inzetten op intelligent verkeersmanagement en intergewestelijke samenwerking,” zegt Floriane de Kerchove, directeur van Agoria Brussel. Ze trekt aan de alarmbel omdat de verkeersdrukte in en rond onze hoofdstad echt wel de verkeerde kant opgaat. De duur van de ochtend- en avondspits is op tien jaar tijd zelfs van vier naar zes uur verlengd.

Kwart langer

In vergelijking met drie jaar geleden melden negen op de tien werknemers dat ze dagelijks gemiddeld 25 procent langer onderweg zijn naar hun werk. Praktisch niemand merkt een verbetering ten opzichte van de vorige rondvraag. En dat heeft grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel. Twee derde van de ondernemingen zegt namelijk moeite te hebben om werknemers te houden. Zestig procent onder hen zegt dat ze daarom onze hoofdstad wel eens kunnen verlaten.

"Files en bereikbaarheidsproblemen hebben niet alleen een economische maar ook een maatschappelijke impact", zegt François Macq, voorzitter van Agoria Brussel. Meer files leidt namelijk ook tot meer vervuiling. Daarom pleit hij voor een allesomvattend actieplan gekoppeld aan een dynamisch en intelligent verkeersmanagement. In enkele andere Europese steden en landen werd dat al geïmplementeerd, met goede resultaten tot gevolg. "In Nederland is de omvang van de files met de helft verminderd op zeven jaar tijd. Over dezelfde periode zijn de problemen in Brussel verdubbeld."

© Agoria

Beter openbaar vervoer

Het gaat dan echt wel om een totaalplaatje, niet gewoon de Brusselse Ring verbouwen - wat ook een noodzaak is en gepland is -, maar ook en vooral het openbaar vervoer moet uitgebreid worden. Het centrum van Brussel is met de drie grote stations goed bereikbaar, maar de problemen beginnen als je naar de rand van Brussel moet, waar nog eens tienduizenden mensen werken. Agoria vraagt dan ook om het metronet uit te breiden en lijnen 2 en 6 te automatiseren, extra metro/tram/busverbindingen van en naar de industriezones in te leggen, en de aanleg van meer parkings vanwaar er een goed aanbod van openbaar vervoer is.

Onderstaande grafiek toont dat Brussel tijdens de spits de op drie na ergste stad van Europa is:

Lees meer