Londen geeft het goede voorbeeld: fietsers krijgen er eigen fietssnelwegen

© TfL

Londen stelt een voorbeeld voor andere steden als het over vervoer gaat. Het metronetwerk is geweldig, wagens worden belast in de stad, en nu gaat het ook nog eens een groot netwerk van fietssnelwegen uitbouwen.

Londen is al langer bezig om de stad, ooit één gigantisch verkeersinfarct, mobieler te maken. Daar helpt uiteraard het enorm uitgebreide metronetwerk mee, maar ook wagens worden zoveel mogelijk uit het centrum geweerd. Iedereen die de stad wil binnenrijden moet nu al tol betalen, waardoor het aantal wagens al fel verminderd is. 

Nu gaat de Engelse hoofdstad vol inzetten op de zwakke weggebruiker. En daarom werd deze week het plan voor de Cycle Superhighways goedgekeurd. Dat plan omvat twee volledig nieuwe fietssnelwegen vanuit de voorsteden naar het centrum, en zes bestaande wegen zullen uitgebreid worden en veiliger worden gemaakt. Zo zullen de fietspaden gescheiden worden van het andere wegverkeer. Het 29 kilometer lange fietspad tussen Tower Hill en Acton zal zo het langste afgescheiden fietspad van Europa worden.

Oppositie

Het plan voor de uitbouw van de fietsinfrastructuur in de stad zou een 160 miljoen pond (zo'n 210 miljoen euro) kosten en de routes zouden vanaf maart 2016 klaar kunnen zijn. Maar uiteraard zijn er ook tegenstanders, die vinden dat het hele plan te veel plaats zou innemen in de stad. Sowieso zal er minder plaats zijn voor wagens, waardoor de vrees voor meer files bestaat.

Vooral de taxichauffeurs uiten hun frustratie. Ze zeggen zeker niet tegen het plan te zijn, maar vinden dat het volledig verkeerd wordt uitgewerkt en dat zij er uiteindelijk de dupe van zullen zijn. De groene partij snapt al die commotie niet, en pleit voor nog meer van die fietssnelwegen. "Londen begint nu pas met de fietsinfrastructuur te bouwen die het nodig heeft. De snelheid waarmee dat allemaal gebeurt is nog te traag, en een gebrek aan ambitie zou crimineel zijn."

Lees meer