In 2025 hebben we Electrabel niet meer nodig want dan ga je zelf alle elektriciteit produceren

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

De toekomst van de elektriciteitsbevoorrading zou er binnen hooguit 10 jaar wel eens heel anders kunnen uitzien. Een combinatie van betaalbare zonne-energie, windkracht en een batterij kunnen immers voor 100% hernieuwbare elektriciteit zorgen. 2 nieuwe technieken zullen hiervoor zorgen.

Zonne-energie

Daar gaan we niet te veel woorden meer aan vuil maken. Iedereen weet immers dat de kost van elektriciteit uit zonne-energie op enkele jaren gedecimeerd is.  Helaas is de bevoorrading van elektriciteit uit zonne-energie niet voldoende om alle verbruik van een doorsnee Vlaams gezin te dekken en moet er nog bijna dagelijks een beroep gedaan worden op de Electrabel's van dit land.

Doorbraak nr. 1 - De vijgenboom

De eerste 2 vijgenbomen zullen al in maart in de schaduw van de Eiffeltoren in Parijs verschijnen. De vijgenboom bestaat uit een groep micro-turbines die elektriciteit opwekken. Ze werden ontworpen door (hernieuwbare energie) ontwerper Mr. Michaud - Lariviere die via 2 crowdfunding acties 100.000 Euro kon ophalen. Met de 100.000 Euros engageerde New Wind (zijn firma) 10 ingenieurs. 3 jaar later zijn de eerste vijgenbomen klaar voor installatie.De vijgenboom verschilt fundamenteel van windmolens omdat de turbines al elektriciteit produceren vanaf een lichte bries (grote windmolens produceren slechts elektriciteit bij een minimum aan wind en schakelen uit veiligheid uit als het heel hard waait). 

De vijgenboom heeft enkele karakteristieken die als muziek in de oren van milieuactivisten moeten klinken.

  • Hij begint elektriciteit te produceren bij 2 m/s tegenover 4 à 5 m/s voor klassieke turbines. 
  • Hij zal gemiddeld 280 dagen energie opwekken ipv de 180 tot 200 dagen 
  • De turbines van de vijgenboom zijn door de gebruikte kunststof materialen bijzonder stil
  • De vijgenbomen kunnen ook in smalle straten kort tegen de gevels geplaatst worden
  • Voor Vijgenbomen dient men geen bouwvergunning aan te vragen
  • De vijgenbomen kunnen weerstaan aan stormwinden (klasse 3 windmolens)

Technische kenmerken

  • Diameter van de boom : 8 meter
  • Hoogte van de boom : 11 meter
  • Aantal vijgenbladen : 72
  • Gewicht van de boom (stalen frame) : 4000 kg
  • Maximum vermogen : 3 KW

Later dit jaar zullen nog meerdere proefopstellingen volgen. In 2016 wil New Wind met de commercialisatie starten. De uitvinder wil geleidelijk aan de prijs laten dalen door de productieaantallen te verhogen en de performantie nog verder te verbeteren.   

 
 
In de onderstaande video geeft de oprichter van New Wind meer uitleg over zijn vijgenboom. Het fragment dat u zeker moet beluisteren (helaas in het Frans zonder ondertitels)  begint na 5 minuten 30 seconden en eindigt na 9 minuten 30 seconden. Een aanrader.
 

Doorbraak nr. 2 - de Woningbatterij

Voorlopig nog geheim, maar als men hoort wie er mee bezig is zal men begrijpen dat dit geen Science-Fiction blijft.

TESLA Motors, de constructeur van de succesvolle elektrische auto's, heeft zijn zinnen gezet op deze nieuwe technologie en zal weldra (binnen max. 3 maand) zijn ambities hieromtrent kenbaar maken. Binnen 6 maand hoopt Elon Musk, de miljardair achter Tesla en Solar City zijn House Battery voor te kunnen stellen. Musk maakt via Solar City al dergelijke batterijen maar hij beweert dat hij in zijn labo's een doorbraak gerealiseerd heeft. Door de nieuwe techniek zouden zijn batterijen ook voor gewone gezinnen betaalbaar worden.

De Woning batterij van Tesla zal er voor zorgen dat de door zon- en windenergie opgewekte elektriciteit die niet meteen verbruikt wordt, opgeslagen wordt. De capaciteit van de batterijen zal toelaten om tijdens de avond- en nachturen elektriciteit te leveren als de wind eveneens wegvalt.

Het valt eveneens op te merken dat Elon Musk zeer spaarzaam is met commentaar omdat Apple een aantal van zijn batterij-ingenieurs ingehuurd heeft (lees weggekocht). Alhoewel de media vandaag unisono denkt dat Apple aan een zelfrijdende elektrische auto werkt, had ik al eerder in technische magazines  gelezen dat het bedrijf eveneens verregaande interesse heeft om een slimme Woningbatterij te bouwen. Wordt vervolgd. 

© http://www.solarcity.com/residential/energy-storage

De nabije en verdere toekomst ziet er "groener en groener" uit

U hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat een combinatie van de 3 hierboven opgesomde elementen tot een giga-doorbraak van groene elektriciteit zal leiden. In de nabije toekomst verwacht ik evenwel een beperkt aantal installaties in het openbaar domein, in bedrijven en in afgelegen woningen. Reden: het nog relatief hoge prijskaartje.

In de verdere toekomst zullen de prijzen van zowel vijgenbomen (ik verwacht al snel goedkope Chinese alternatieven) als batterijen zeker dalen. Tussen 2020 en 2025 zal u de combinatie pakketten geleidelijk aan in elke straat zien opduiken. 

De snelheid waarmee de nieuwe technologie zal geïntroduceerd worden zal in belangrijke mate afhangen van de stimulansen die de overheid daar tegenover stelt. De toestellen subsidiëren bij aankoop hoeft niet, maar de eigenaar de mogelijkheid geven om een installatie in 25 jaar af te schrijven door per jaar 4% van de aankoopprijs te kunnen aftrekken in de belastingaangifte zou zeker voor een versnelling van de implementatie zorgen.