Het lijkt nu onafwendbaar: Spotify wellicht na drie maanden betalend

Muziekstreamingsdienst Spotify zou van plan zijn om zijn aanbodmodel te herzien, waardoor de gratis versie na drie maanden stopt. Wie al een Spotify-account heeft zou nog maximaal zes maanden gratis kunnen streamen. Spotify zou hiertoe gedwongen worden door Sony en Universal, twee van de drie grote platenmaatschappijen.

Nu kunnen gebruikers ongelimiteerd gratis muziek afspelen via Spotify. Tussendoor worden dan advertenties afgespeeld, om zo toch royalties aan muzieklabels te kunnen betalen. Gebruikers kunnen wel een abonnement nemen die de advertenties verwijderen.

De gratis versie ligt echter onder vuur doordat onder meer zangeres Taylor Swift haar muziek van Spotify haalde. Daarnaast werkt techgigant Apple aan een eigen, betaalde muziekstreamingsdienst en dat spreekt grote platenlabels als Universal Music Group en Sony Music Entertainment aan.

Testperiode

Spotify zou daarom overwegen om het verdienmodel te herzien en gebruikers een “testpriode” bieden van drie maanden. Om na die tijd gebruik te kunnen blijven maken van de dienst, moet je een betalend abonnement afsluiten in de toekomst. Wie nu al Spotify gebruikt zou dat - als Spotify doorgaat met de plannen tenminste - nog zes maanden gratis verder kunnen.

Acts die zouden beslissen dat hun muziek nog wel gratis beluisterd moet kunnen worden, zouden vallen onder playlists die nog wel gratis te streamen zullen zijn.

Spotify heeft altijd beweerd dat een gratis versie nodig is om gebruikers te lokken naar de betaalde variant. Naar schatting 75 procent van de 60 miljoen Spotify-gebruikers gebruikt de gratis versie van de dienst.

Mes op de keel

Maar Doug Morris en Lucian Grainge, de CEO’s van respectievelijk Sony Music en Universal, zetten Spotify het mes op de keel. Ze dreigen met al hun acts te vertrekken. Nummer drie, Warner, zou nog twijfelen. CEO Stephen Cooper is daar van mening dat zo’n beslissing wellicht het illegaal downloaden alleen maar zal simuleren en redeneert dat “weinig inkomsten nog altijd beter is dan geen inkomsten”.

Ook Merlin, het consortium van belangrijke onafhankelijke labels, is niet echt superenthousiast. Charles Caldas, de CEO, ziet een nieuw Napster-moment: ““The major labels screwed Napster and screwed the market by killing what was potentially the biggest opportunity the industry could imagine in getting into the digital space early. If they follow through with this, they are going to do it again”.

Onlangs zette Jay Z met zijn Tidal ook nog een streamingdienst in de markt die je alleen betalend kan beluisteren. Voorlopig is dat een fiasco.