Hier is waarom alle raampjes in het vliegtuig een heel klein gaatje hebben

Is het je ook al opgevallen dat ieder raampje in het vliegtuig een heel klein gaatje heeft? Maar waarvoor dient dat eigenlijk? En moeten we de volgende keer misschien twee keer nadenken voor we absoluut aan het venster willen zitten?

Cover image
Het gaatje is soms omgeven door ijskristallen.

© Istockphoto

Piloot en schrijver Mark Vanhoenacker legt het nut van de gaatjes uit aan Slate. Het draait om een klein gaatje dat helemaal onderaan het raampje zit. Je kan het niet voelen, want het zit in de middelste van drie ruiten tussen jou en de buitenlucht. Het is eigenlijk een ademgaatje en het is van cruciaal belang tijdens een vlucht. We hadden natuurlijk zelfs al kunnen bedenken dat het niet puur voor het design was aangebracht.

Tijdens het opstijgen verlaagt de druk in de cabine en in de buitenlucht. Maar buiten gaat dat veel sneller, omdat de druk in het toestel geregeld wordt. Daardoor is de druk in het vliegtuig tijdens een vlucht altijd hoger dan buiten.

Drukverschil

De twee buitenste ruiten moeten dat drukverschil opvangen. Die zijn daartoe perfect in staat, maar het gaatje moet verzekeren dat de druk vanuit de cabine enkel op de buitenste ruit wordt losgelaten. Stel dat er dan toch iets fout zou gaan, moet enkel de buitenste ruit eraan geloven en dan zou de middelste het perfect kunnen overnemen. Oké, via dat gaatje zal dan lucht naar buiten vloeien, maar dat kan het druksysteem van het toestel probleemloos opvangen.

Het gaatje heeft trouwens nog een andere nuttige eigenschap. Het laat damp vrij uit de holte tussen de binnenste en buitenste ruit, zodat je de hele vlucht naar buiten kunt kijken. Kortom, dat kleine gaatje zorgt ervoor dat je veilig zit aan het venster én heerlijk kunt wegdromen bij die kleine wereld onder jou.

Weet je trouwens waarvoor de asbakken en de ventilatie dienen op een vliegtuig?

Lees meer