Win-win! 'Leerkracht van de toekomst' moet minder lang studeren (als het van de KU Leuven afhangt)

Goed nieuws voor al wie van plan is om na zijn masteropleiding een extra jaar te studeren om er een specifieke lerarenopleiding (SLO) bij te doen. Zo heeft de Associatie KU Leuven een visietekst geschreven waarin ze voorstellen de lerarenopleiding in de master te verwerken en de opleiding zo korter en dus aantrekkelijker te maken, zo schrijft De Morgen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) belooft het voorstel te bekijken.

Eerst en vooral: dit plan heeft geen betrekking op studenten die van meet af aan een lerarenopleiding volgen, maar wel voor zij die eerst een andere opleiding volgen zoals Toegepaste Economische Wetenschappen of Fysica. In het huidige systeem is het immers mogelijk om als master in de wiskunde les te geven indien je na die 5-jarige opleiding nog een specifieke lerarenopleiding (SLO) volgt. Deze zogenaamde aggregaat waarin studenten worden klaargestoomd om voor de klas te staan, duurt in totaal één jaar, wat de volledige studietijd in het geval van de wiskundestudent op 6 jaar brengt.

Educatieve masters

Dit kan beter volgens het visieplan van de KU Leuven, dat De Morgen kon inkijken. Via educatieve masters willen ze immers de lerarenopleiding verwerken in de master, en dit bij verscheidene opleidingen zoals wiskunde, fysica, economie, ingenieurs.

Studenten die een 5-jarige masteropleiding volgen, zullen op die manier na 5 jaar niet alleen hun master hebben maar ook dat lerarendiploma. Wie een 4-jarige masteropleiding volgt en droomt van een carrière als leerkracht, zal er al na 4,5 jaar vanaf zijn.

"Goed moment"

Een stap in de goede richting volgens vicerector onderwijs Didier Pollefeyt, die samen met KUL-rector Rik Torfs de visietekst opstelde. "Het gaat aantrekkelijker worden, want studenten kunnen sneller twee diploma's behalen", aldus Pollefeyt.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) reageert alvast enthousiast op de voorstellen: "We zullen ze zorgvuldig bekijken. Het komt op een goed moment, want de komende maanden zijn de gesprekken met de sociale partners rond het loopbaandebat belangrijk."

Universitairen overal

Naast de educatieve master stelt het plan van de KU Leuven ook voor dat leerkrachten naast lesgeven méér zouden kunnen doen, zoals andere leerkrachten begeleiden. Het moet ook mogelijk worden om universitairen in te zetten in het kleuter- en lager onderwijs. "Misschien zijn bepaalde moeilijke klassen juist beter geschikt voor mensen met een masterdiploma. Dit houdt geen hiërarchie is. Het is niet dat ze dan de baas komen spelen", aldus Torfs op Radio 1.

Bron: De Morgen, Radio 1

Lees meer