Moedig: geen vips, geen Golden Circle, iedereen gelijk voor de wet bij AC/DC in Dessel

Opvallend: op hét rockevenement van deze zomer, de passage van AC/DC bij de mannen van Graspop in Dessel, is er geen vipdorp, laat staan een Golden Circle. Ooit was dat de normaalste zaak van de wereld, tegenwoordig is het ongezien.

Op 6 juli is iedereen in Rockland nog eens gelijk voor de wet: voor het optreden van AC/DC in Dessel zijn er geen vipkaarten en er is ook geen Golden Circle, laat staan werden er tickets verkocht die toegang geven tot een bevoorrecht plaatsje op de wei.

Het is bijna ongehoord om anno 2015 zoiets nog te doen. In Dessel laten ze bovendien een pak poen liggen op die manier, want verschillende grote bedrijven stonden blijkbaar in de rij om viptoestanden te kunnen kopen voor hun klanten. Plus: voor limited edition golden circle tickets, wordt doorgaans bijna twee keer meer gevraagd dan voor een gewoon kaartje.

Wie bijvoorbeeld naar Robbie Williams en Anouk wil op TW Classic kan een ticket kopen van 141 euro in plaats van 81 euro en krijgt daardoor toegang tot een voorbehouden vak vlak voor het podium.

Drie soorten festivalgangers

De jongste jaren zijn die dingen een gewoonte geworden, en ze worden vreemd genoeg amper in vraag gesteld. Er zijn anno 2015 drie soorten festival- en concertgangers lijkt het wel: zij die betalen voor een gewoon kaartje, zij die viptickets krijgen van een sponsor en zij die diepe zakken hebben en dure viptickets kopen.

En hoewel het best wel cynisch was om te zien hoe bij passages van onder meer Metallica en Bruce Springsteen de echte fans moesten kijken vanop de tweede rij, achter een hoop mensen die blijkbaar belangrijk zijn of nu eenmaal genoeg geld hebben of tenminste genoeg geld hebben staan bij een sponsorende bank, staan we nog maar aan het begin van die trend in ons land.

In de VS was er bijvoorbeeld onlangs het Hangout Music Festival, met headliners als Foo Fighters, Major Lazer en Beck. De vips konden de actie op het podium gadeslaan vanuit een ruimte rechts voor het podium, waar zelfs een zwembad wad geïnstalleerd. Check deze foto maar eens:

Op Hangout is er ook een supervip, die 1.600 euro per dag kost en dan heb je toegang tot jacuzzi’s die ze vlak voor het podium hebben gezet. En die staan daar niet om de val van Dave Grohl te breken, ze waren dit jaar weer allemaal uitverkocht.

De grote Amerikaanse festivals bieden allemaal VIP packages die duizenden en soms zelfs tienduizenden dollars per persoon kosten. Coachella bijvoorbeeld, waar AC/DC ook speelde, had VIP experiences voor 3.250 dollar. Daarvoor kreeg je dit: “Get shuttled to the side of the stage from the nearby air-conditioned safari tent, which has a couch with throw pillows, wooden flooring, a queen-size bed and electrical outlets. You'd be able to drink from a private bar, use a private restroom, swim in a private pool and get advice on the next band to check out from a personal concierge.”

Gratis bier en light catering

Bonnaroo, het andere echt grote festival in de VS, had een Roll Like a Rockstar package. 30.000 dollar per groep van acht personen om twee nachten te slapen in een mobilhome (met airco!) en “three gourmet meals a day”. New Yorks Governors Ball, verkoopt cabanas waar 16 mensen een dag lang “gratis bier kunnen drinken” vergezeld van ”light catering”. Ook 30.000 dollar.

Bij ons is dat voorlopig nog allemaal iets schappelijker. Een vip-arrangement voor Rock Werchter (“De VIP hospitality zone is gemakkelijk bereikbaar via de nabij gelegen parking. Gedurende de hele dag tot in de vroege uurtjes voorzien we een open bar en heerlijke gerechtjes. Genodigden kunnen even uitblazen in onze lounge en bekomen van de drukte op het festivalterrein. Kortom, hier vind je de ideale omstandigheden om klanten, personeelsleden of andere relaties op een informele manier te leren kennen.”) kost voor vier dagen 879 euro exclusief btw. Ze zijn dit jaar allemaal uitverkocht. Op Graspop kostte een vipticket voor vier dagen 290 euro.

Dit al gezien?