Lady Gaga & Gent Jazz: het blijkt (terecht) toch een match

Nu zondag spelen Tony Bennett - de laatste der crooners - en Lady Gaga - popdiva bij uitstek - een concert op Gent Jazz. Samen vormen ze het meest opmerkelijke duo van de laatste jaren en toch zouden er voor dat concert, zo is althans hier en daar te lezen, nog héél véél kaartjes zijn. Onwaar. En dat maakt ons blij, want dit is volgens ons wat Gaga zou moeten doen. Meer nog, het is een terugkeer naar haar roots.

"Staat Lady Gaga straks voor een lege zaal?" kopte De Morgen dramatisch en meer dan een kop die waarheid in zich draagt, lijkt het ons een kop die boven een artikel geplaatst is om clicks te genereren. Wie even naar de site van Gent Jazz zélf surft ziet daar een mededeling dat, "in tegenstelling tot wat hier en daar wordt beweerd", de kaartjes wel degelijk bijna helemaal uitverkocht zijn.

Er zijn geen plaatsen meer voor de categorie tickets van 101, 91 of 51 euro. Enkel in categorie C (81 EUR) zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Lady Gaga maakt jazzliefhebbers bang

Toch blijft de vraag waarom de ticketverkoop voor twee wereldsterren van formaat die een exclusief concert geven in ons land zo traag op gang gekomen is. Het antwoord op die vraag wordt al in het artikel van De Morgen zelf gegeven, door Filip Verneert, hoofdredacteur van het tijdschrift Jazzmozaïek:

"Ik denk dat beide partijen elkaar wat afschrikken. Het jazzpubliek blijft weg omdat ze vrezen dat Lady Gaga hen een popconcert zal voorschotelen, en haar fans zien het dan weer niet zitten om naar een jazzfestival te gaan."

Het lijkt ons een juiste analyse. En toch is dit wat Lady Gaga volgens ons moet doen. Toen de agenda's van Tony Bennett en Lady Gaga elkaar vorig jaar toevallig kruisten in België werd er nog een exclusief optreden georganiseerd op de Brusselse Grote Markt, waar ze met verve toonde dat het jazzjasje haar effectief wel past.

Sterker nog: dit is eigenlijk wat Lady Gaga altijd al wilde doen en zelfs ooit al gedaan heeft, toen ze nog jong en onbekend was. In wezen is Lady Gaga maar een personage, een personage waarmee de zangeres en artieste Stefani Joanne Angelina Germanotta zoals Gaga eigenlijk heet nu al jaren als hitmachine fungeert terwijl ze veel meer in zich draagt. En - zo zullen we ook aantonen - volgens ons wordt ze zélf die rol van hitmachine moe en wordt het tijd voor een wedergeboorte.

De roots van GaGa

Laten we even overlopen: Stefani Germanotta begon piano te spelen op haar vierde en ze schreef haar eerste piano-ballad op haar dertiende. Vanaf haar veertiende begon ze op te treden op open mic-avonden. Een jaar later won ze een jazzwerdstrijd. Dat waren haar roots, de jazz.

Stefani raakte haar roots stilaan kwijt, stap voor stap. Ze begon in musicals te spelen en in de naar zichzelf genoemde SGBand (Stefani Germanotta Band) speelde ze een mix van eigen rocknummers en covers van rockklassiekers zoals D'yer Mak'er van Led Zeppelin. Het is pas wanneer ze producer Robert Fusari ontmoet in de lente van 2006 dat er stilaan sprake begint te komen van Lady Gaga, een idee dat wordt ingegeven door Radio GaGa van Queen.

Gaga reeg de hits aan elkaar. Alles begon met Just Dance, maar hits als Poker Face, Paparazzi, Bad Romance en Born This Way maakte haar de meest besproken wereldster. Lady Gaga liet zich opmerken met haar outfits, waarvan de meest bekende nog altijd de vleesjurk is die ze droeg op de MTV Video Awards 2010.

Vandaag lijkt Gaga kalmer te zijn geworden, klaar voor een nieuw hoofdstuk. Ze heeft een plaat gemaakt met Tony Bennett, Cheek To Cheek. Haar vader luisterde vroeger vaak naar de nu bijna 90-jarige Bennett. Het was muziek die vaak weerklonk in het restaurant van haar ouders.

De eerste barstjes

Tegelijkertijd lijken de eerste barstjes te komen bij Lady Gaga, haar alter ego. Waar haar eerste album (The Fame, 2008) wereldwijd nog 15 miljoen exemplaren verkocht, waren dat er bij opvolger Born This Way (2010) 6 miljoen en bij haar derde album Artpop (2013) nog 'maar' 2,5 miljoen.

Nu is 2,5 miljoen exemplaren verkopen van je laatste album in deze tijden een droom waar menig artiest meer dan één ledemaat voor zou geven, maar tegelijkertijd leverde de laatste plaat geen écht grote hits meer op (we moeten al terug naar Applause voor iets dat in de buurt komt) én liep het minder storm op haar concerten. De laatste keer dat Lady Gaga in het Sportpaleis speelde, in september 2014, kreeg ze de zaal zelfs voor het eerst niet helemaal uitverkocht.

Ter vergelijking: tijdens haar wereldtournee The Monster Ball Tour deed ze dat nog vier keer met gemak.

Wedergeboorte

Ook tijdens die grote arenaconcerten weet de jazzpianiste Stefani Germanotta wat ze waard is. Telkens last ze een pianomoment in, waarin ze bewijst dat ze niet alleen een zeer verdienstelijke pianiste is, maar ook een veel betere zangeres dan ze doorgaans laat opmerken.Bij de laatste tournee was dat moment weggelegd voor (I Need You More Than) Dope.

Lady Gaga is populair omdat ze doet wat ze wil zoals ze het wil, maar tegelijkertijd geeft ze de indruk om te willen ontsnappen uit de bubbel waarin ze nu gevangen zit, de bubbel van gemakkelijke popsingles en extravagante outfits die de mensen van haar verwachten. Ze probeert meer en meer te tonen dat ze meer kan en meer wil, zonder confettikanonnen en slingers.

Begin dit jaar verraste ze nog met een ode aan The Sound Of Music op de Oscars. De meningen erover waren verdeeld, maar verrassend was het alleszins. En op de opening van de eerste Europese Spelen in Bakoe vorige maand speelde ze een ingetogen versie van Imagine van John Lennon.

Misschien moet Lady Gaga, maar eens een hergeboorte aangaan. Een nieuw leven als Stefani Germanotta.

De laatste tickets voor het concert zondag zijn hier nog te koop!

Lees meer