Newsmonkey-update Q1 & Q2: we blijven bouwen en groeien

We blijven verder bouwen en groeien bij newsmonkey. Een half jaar in 2015 kunnen we zeggen dat we zin hebben in nog meer én nog beter. Tijd voor een korte update en wat diepere reflectie ...

Er is één gouden regel in de online media: hoe warmer het weer, hoe minder bezoekers op je site. Juli en augustus zijn traditioneel wat mindere maanden, maar met 1.150.000 unieke bezoekers vorige maand (CIM) zaten we toch weer lekker hoog. Het piekje door onze superenthousiaste verslaggeving over Tomorrowland was een mooie bevestiging dat het grote publiek onze andere, jongere aanpak smaakt.

Plus: een nieuwigheidje in juli! We hebben voor het eerst Franstalige bezoekers! Het is en blijft een heel bescheiden testje in bètaversie, maar wie zegt dat we op een dag niet voor meer gaan? Trial and error, until we succeed is altijd al de newsmonkey-aanpak geweest, dat blijven we dus zeker doen.

De groei voor 2015 in Q1 en Q2 ziet er ondertussen dus behoorlijk indrukwekkend uit:

Meer gedetailleerde cijfers van Google Analytics tonen opnieuw dat we een bijzonder 'jonge' site zijn: meer dan 66 procent van onze bezoekers is tussen de 18 en 34 jaar. En jullie blijven massaal via sociale media komen, tot 80 procent van onze bezoekers komt via hun timeline op onze site. Het bewijs dat onze focus op 'viraal' blijft werken.

Overigens beginnen de eerste resultaten van het algoritme dat we daarvoor bouwen duidelijk effect te hebben: we kunnen steeds beter voorspellen wat er viraal zal gaan en wat niet. Met andere woorden: wat jullie massaal gaan delen online, en wat niet.

Na anderhalf jaar newsmonkey is het ook tijd voor wat (zelf)reflectie. Waar gaat online journalistiek naartoe? Zoals jullie weten zijn we onverbeterlijke optimisten. In een reeks die vanaf vandaag online komt, tonen we dat opnieuw. 'De gouden eeuw van de journalistiek' gaat over thema's die zowel de nieuwsjunkies als de vluchtige consument aanbelangen. Van wat is nieuws in een online context tot de businessmodellen én gigaspelers als Google en Facebook. Enjoy it, en geef zeker feedback als je wil.

Blijf genieten van onze verslaggeving, in alle vormen en kleuren. En enjoy the sun!

Annelies, Elke, Geert, Günther, Helenka, Inge, Joost, Lauranne, Lien, Marie, Mira, Nathalie, Pascale, Ruth, Shari, Stefanie, Stien, Stig en Dave, Mick, Patrick en Wouter

Lees meer