Geen paard en kar meer, maar aangepast aan de zelfrijdende wagen: er komt hopelijk snel een nieuw verkeersreglement

Een noodkreet van de baas van het BIVV, Karin Genoe: onze wegcode is totaal achterhaald, schrijft ze in een opiniestuk in de krant De Tijd. En de federale minister van Verkeer Jacqueline Galant (MR) geeft haar gelijk: er moet dringend een update komen van het verkeersreglement. Dat moet rekening gaan houden met de zelfrijdende auto, niet met paard en kar.

Nu al werkt de regering aan de komst van de zelfrijdende auto en de implicaties voor ons verkeer. Dat kan moeilijk anders, de evolutie gaat razendsnel. Omdat bij verkeer zowel de federale overheid als de deelstaten betrokken zijn, is er een werkgroep bezig waarin alle regeringen zitten, plus de verzekeraars, de autoconstructeurs én de technologiesector. In principe zijn geen dramatische ingrepen nodig aan de wegcode, maar elegant en helder is het allerminst. Vooral over de juridische aansprakelijkheid bij ongevallen is nog veel onduidelijk.

Maar de zelfrijdende auto is een goed voorbeeld van hoe het telkens gaat met die wegcode: er wordt een stukje aan bijgeschreven om een nieuw fenomeen in het verkeer een plaats te geven. Die code wordt daardoor een typische Belgische koterij, waar telkens een stukje aan is bijgebouwd, aan is verfraaid, maar dat er ondertussen niet meer uitziet: nauwelijks nog leesbaar. "En toch is waarschijnlijk het stukje wet in ons land waar het meest naar gekeken wordt", zo zegt Genoe.

De 'rijkswacht' en een 'mallejan'

De tekst is dus echt achterhaald. Ingevoerd in 1975. Het woord 'rijkswacht' staat er zes keer in. Van gsm's was nog geen sprake, op de wegen tuften wagens die we vandaag niet meer zouden herkennen, in de dorpen was het echt nog opletten voor paard en kar. Van fietspaden was nauwelijks sprake. Vandaag is de realiteit totaal anders: we staan aan de vooravond van een mobiliteitsrevolutie, met de zelfrijdende auto's. Die zal impact hebben op hoe we ons verplaatsen, maar ook op stadsplanning en hoe we dus uiteindelijk leven.

Daarin is het verkeersreglement helemaal herschrijven een noodzaak, zo vindt Genoe. "In de loop der jaren zijn ruim 80 koninklijke besluiten uitgevaardigd voor wijzigingen, maar de basis bleef altijd dezelfde. Het resultaat is een moeilijk leesbaar, verouderd en nodeloos ingewikkeld document. Sommige regels doen me zelfs lachen. "Wanneer de lading van een mallejan langer dan 12 meter is, moet een begeleider te voet achter de lading volgen." Tegenwoordig vervoeren we afgehakte boomstammen met vrachtwagens."

De nieuwe tekst moet zo "helder en bondig mogelijk zijn", zegt Genoe. Het oude gewoon weggooien en een nieuw document maken. Nederland deed het in 1991, het is tijd om het in ons land ook te doen.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) geeft haar gelijk. Ze wil de zaak aanpakken, als is niet uitgemaakt of er een hele nieuwe tekst komt. Communautair ligt verkeer wat complex: de deelstaten zijn voor heel veel bevoegd, maar de wegcode is en blijft federaal. Maar haar kabinet wil er dus wel absoluut werk van maken.

Lees meer