BMW nu in de problemen. Plus: “Iets raars aan de hand met Europese diesels”

De BMW X3 met een dieselmotor stoot 11 keer meer schadelijke stoffen uit dan is toegelaten. BMW ontkent dat het defeat devices gebruikt, maar het heeft wel een heel lam excuus voor waar het dan wel zou aan liggen. Plus: negen op tien in de EU verkochte diesels zouden overigens de normen overschrijden voor het bijzonder ongezonde NOx. En aan de BBC vertelden wetenschappers dat “er rare dingen zijn met de testresultaten van diesels in Europa”.

En dat is: ze wijken gemiddeld 50 procent af van wat de fabrikanten claimen. En hoewel een deel daarvan verklaard kan worden door wat “gaming the system” heet, is dat hooguit 25 procent. We hebben het dan over het absurd hard zetten van banden, de remmen uitschakelen, onrealistisch traag optrekken en factoren zoals wind uitschakelen. Voor die andere 25 procent hebben de door de BBC geïnterviewde wetenschappers geen verklaring. “Unless something weird is going on in the way they are being tested, that would point to something similar (to VW), a different sort of defeat device being used."

Bedrog makkelijker hier

De sector zelf blijft voorlopig volharden dat dat niet het geval is. Maar de realiteit is dat het in Europa veel makkelijker is om bedrog te plegen dan in de VS. In tegenstelling tot in Amerika worden hier bijvoorbeeld de evaluaties van die tests gedaan door bedrijven die betaald worden door de autofabrikanten. En ze gebeuren voordat de wagens in productie gaan.

Drie landen

Vandaag bleek ook dat minstens drie landen (de UK, Duitsland en Frankrijk) lobbyden bij de Europese Commissie om de strengere tests voor emissies zo te maken dat er nog gefoeterd kan worden. Met een marge van minstens 14 procent voor NOx en zelfs 20 procent voor CO2.

Audi A1 plus reeks andere: ook prijs

De kans dat het schandaal uitdient naar andere fabrikanten is reëel. Zo blijkt dat de in Brussel gebouwde Audi A1 in z’n dieselvariant ook van defeat devices gebruik maakt, net als de Audi A3, de A4 en de A6. De Porsche Cayenne: ook van dat. En een pak Skoda’s en Seats hebben ook prijs. Al die wagens behoren wel tot de VW-groep. Zowel Audi's R&D-baas Ulrich Hackenberg als Porsches engine chief Wolfgang Hatz zouden overigens morgen door de raad van toezicht van VW ontslagen worden.

BMW: rare uitleg

BMW zit daar niet bij. Het ontkent dat het defeat devices gebruikt, maar blijkbaar zijn er modellen die in real world-tests tussen 9 en 11 keer de EU-normen overschrijden.

BMW heeft daar een rare uitleg voor: volgens een zegsman van BMW heeft de software in zijn auto's de emissieoverschotten niet opgemerkt, omdat de uitstootmeters niet in de dieselmodellen zitten om het verschil met de fabriekstests te meten.

Auto-Bild meldde dat het BMW-dieselmodel tijdens een test tot elf keer meer uitstoot dan de Europese regels toestaan in een door het International Council on Clean Transportation uitgevoerde test. Het ICCT is het orgaan dat ook de VW-fraude ontdekte.

Beurs

Het aandeel van BMW dook met 10 procent omlaag vanochtend toen dat bekend raakte. Het recupereerde wat, maar zakte toch met 6 procent. Over aandelen gesproken. De in Stockholm gevestigde Nordea Bank heeft z’n traders verboden om de volgende zes maanden nog aandelen van VW te verhandelen. "We are sending a clear message that this is unacceptable”, zegt Sasja Beslik, head of responsible investments bij Nordea. Nordea zou momenteel voor zo’n 2,2 miljard euro aan VW-aandelen “blokkeren” op die manier.

Lees meer