N-VA: "Er is een communicatiefout rond belastingen op bedrijfswagens gebeurd"

Het belooft spannend te worden in het plenaire debat over de Septemberverklaring van de Vlaamse Regering, want er is een en ander recht te trekken. Er is namelijk heel wat verwarring hoe het nu juist zit met de autobelasting die de Vlaamse regering heeft aangekondigd. Vallen bedrijfswagens nu buiten de nieuwe regeling of moeten bedrijven net zoals iedereen extra belastingen betalen op vervuilende wagens? 

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe begroting van de Vlaamse regering is ongetwijfeld de shift op de belastingen van auto's. Minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) haalt haar slag daarmee binnen. Bij de nieuwe autobelasting zullen milieuvervuilende auto's meer belastingen moeten betalen, terwijl groenere auto's minder worden belast.

Klinkt allemaal goed en logisch, maar waar de meeste Vlaamse kranten gisteren op kopten is dat de bedrijfswagens buiten die regeling vallen. "Hogere autobelasting niet voor bedrijfswagens", kopte De Tijd. Dat valt dan ook niet in goede aarde bij de oppositie, want in een land waar bedrijfswagens overheersen, is het onvoorstelbaar dat die een belastingcadeau krijgen. Die informatie klopt dan ook niet volledig, want het gaat eigenlijk om leasewagens. Niet alle bedrijfswagens in ons land zijn per se leasewagens, sommige worden gewoon aangekocht door het bedrijf.

Lees meer

Foute communicatie, of toch niet?

Gisterenavond organiseerde het Liberaal Vlaams Studentenverbond een debat en daar moest Vlaamse N-VA-fractieleider Matthias Diependaele al een en ander rechtzetten. Erg opvallend, de meerderheid die zijn eigen ministers moet corrigeren op een studentendebat. "Er is communicatiefout rond de belastingen op bedrijfswagens gebeurd", moet Diependaele toegeven. "We gaan dat moeten rechttrekken want het beeld dat deze regering er zou zijn om bedrijven en bedrijfswagens cadeau’s te doen, klopt echt niet."

"Het is zo dat de kop in De Tijd niet juist was. Het gaat niet om bedrijfswagens, maar leasewagens. En die worden hoe dan ook nu al meer belast dan particulieren", schoot Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten haar minister te hulp. Ze vond helemaal niet dat de "fout" bij de minister lag.

Hoe dan ook, bij die leasewagens knelt het schoentje: die kan Vlaanderen niet zomaar anders gaan belasten. Daarvoor heb je het akkoord nodig van Brussel en Wallonië, de andere gewesten die verkeersbelasting heffen. Want, als Vlaanderen dat zelf zou doen, creëer je fiscale concurrentie. En dat kan Turtelboom niet doen. "Eerder dan te wachten op een akkoord, wilden we nu al de stappen nemen om groene auto's te promoten", duidde Turtelboom maandag al waarom de leasewagens niet in haar hervorming zitten.

Lees meer