Weggeven van dieren op Facebook? Bezint eer ge begint

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Iedereen die een Facebookprofiel heeft, ziet wel eens een foto verschijnen van een pup of kitten met vragende ogen, gecombineerd met de oproep 'ik zoek een nieuw baasje'. Of om het nog dramatischer te maken 'anders krijg ik een spuitje'. Een nieuwe trend is ontstaan. Maar wettelijk gezien mag het niet, en hoewel het een gemakkelijke oplossing lijkt, is het nefast voor het dier waarschuwen dierenasielen. Vlaams minister van dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) zoekt naar een oplossing.

Dierenasielen trokken tijdens de zomervakantie aan de alarmbel: ongewenste honden worden steeds vaker via Facebook gratis weggegeven. Uiteindelijk belanden vele honden toch in het asiel, terwijl ze intussen misschien wel vijf keer van eigenaar veranderd zijn. Net zoals een mens wordt een dier onzeker van voortdurende afwijzing, en kweekt het verlatingsangst.

Door een wetswijziging moeten bovendien sinds vorig jaar alle katten verplicht gesteriliseerd worden. Dat geldt niet alleen voor dierenasielen, maar ook voor particulieren. Voor een kattin kost dit al snel 100 euro, voor een katertje 50 euro. Particulieren durven die regel aan hun laars te lappen, en hun kittens op Facebook te dumpen.

PUBLICITEIT

De huidige dierenwelzijnswet voorziet dat enkel erkende inrichtingen publiciteit mogen maken voor het verhandelen van honden en katten. Het gaat dus met andere woorden over dierenasielen en erkende kwekers van honden of katten, waaronder ironisch genoeg zich ook heel wat broodfokkers bevinden. "Doel van deze maatregel is het kweken met deze dieren die onze asielen overbevolken te ontmoedigen", aldus Weyts. Voor niet erkende kwekers en voor particulieren rest alleen de mogelijkheid om reclame te maken in gespecialiseerde tijdschriften of op erkende websites.

De redactie van het maandblad WOEF bevestigd dat het zoekertjes opneemt van particulieren die huisdieren aanbieden, maar ze trachten wel zoveel mogelijk broodfokkers te weren in de advertentieruimte. "Iedereen die voor de eerste keer een zoekertje plaatst in ons magazine wordt gecontroleerd of hij of zij geen broodfokker is. Gaat het om een broodfokker, dan komt die op onze zwarte lijst terecht. Hun zoekertjes verschijnen niet in ons blad. Op die manier willen wij dierenleed en misbruik vermijden", aldus hoofdredacteur Jaak Pijpen.

© Vlaams infocentrum land- en tuinbouw

CONTROLES & BOETE

Bij de dienst Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid ontvangt men regelmatig klachten over advertenties via Facebook, zowel van honden als van katten. Ze komen voornamelijk van particulieren. Indien de identiteit van de adverteerder kan achterhaald worden, wordt een controle uitgevoerd en/of een proces-verbaal opgemaakt door de politie. De minimumboete is 312 euro.

Dierenrechtenorganisatie GAIA wil echter dat de dienst Dierenwelzijn een stap verder gaat en zelf overtreders beboet. Daarnaast vraagt ze een striktere wetgeving betreffende het weggeven van dieren. Minister Weyts laat nu weten dat hij zeker bereid is om zinvolle voorstellen die ook controleerbaar zijn, te onderzoeken.

Maar hij wijst ook op knelpunten: "Het verbod op maken van reclame voor de verhandeling van honden en katten is ingevoerd om het ongecontroleerd en zwartkweken met deze dieren te ontmoedigen. De maatregel dateert van voor het computer- en gsm-tijdperk en de controle erop is door de introductie van internet, en recenter van Facebook, bemoeilijkt: niet alleen kunnen advertenties makkelijk snel verwijderd worden, maar kunnen nu ook advertenties geplaatst worden op buitenlandse sites, en bijkomend kunnen eigenaars van GSM's en van mailadressen niet zomaar opgespoord worden. Zonder deze gegevens is het voor mijn dienst onmogelijk om de overtreders op te sporen, laat staan te verbaliseren."