WK League Of Legends overstijgt stereotiepen over gamen

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

De finale van het wereldkampioenschap van de populaire game LeagueLegends ging door in Berlijn op 31 oktober. Onze reporter Sakina (23) was aanwezig tijdens de halve finales in Paleis 12 op de Heizel. Daar viel het haar op hoe de vooroordelen die bestaan rond gamen niet blijken te kloppen.

Een Paleis 12 op de Heizel vol jonge fans, ze schreeuwen de longen uit hun lijf en houden borden vast met teksten als ‘Fnatic we love you’. Er staan merchandise winkels en hier en daar hebben fans zich verkleed als hun idool. Net als met elk gebeuren is het ook nu een drukte van jewelste. Het lijkt erop dat we net voor de start van het concert van een bekend popidool zijn binnengewandeld.

Maar verderop in het midden van het podium is een grote beker te zien en duizenden fans doen de Mexican Wave. Is dit dan toch een sportwedstrijd? Boven het podium hangen vier grote schermen waarop een computerspelletje wordt afgespeeld. Maar de blik gaat automatisch naar de gamende mensen onder het scherm. Op het podium spelen twee teams vol concentratie op spelcomputers.

Een tafereel dat moeilijk valt te plaatsen, maar één ding is zeker: dit is noch een muziekconcert, noch een sportwedstrijd. Waarom zijn die duizenden fans hier dan wel? De grootste wedstrijd ter wereld van de immens populaire game ‘League of Legends’. En niet zomaar een wedstrijd, maar het Wereldkampioenschap.

In Brussel gingen tijdens het weekend van 24 en 25 oktober de halve finales door. In totaal trokken zo’n 8.000 fans van het spel uit alle uithoeken van de wereld naar Brussel om te komen supporteren. Wie de teams live wilde zien spelen, moest er snel bij zijn. De tickets waren in minder dan vijf minuten uitverkocht. Niet verwonderlijk aangezien het spel per maand ongeveer 67 miljoen spelers online lokt.

De finale in Berlijn stond gepland op 31 oktober. De prijs? Een mooie beker, maar vooral een geldsom van één miljoen euro. Wie denkt dat gamen een nutteloos tijdverdrijf is, herziet best even zijn mening. Maar alvorens te besluiten om een carrière te zoeken in de gamesport, is het aan te raden verder te lezen. Meedoen aan dit soort competities is niet zo eenvoudig als het lijkt. Meteen één van de stereotiepen rond dit fenomeen, waar gamers en de gamewereld vaker mee te maken krijgt.

Serious business

“Gamen is geen serieuze hobby.”

Er bestaat het idee dat spelletjes spelen op een computer iets is voor kinderen en pubers of volwassenen die maar niet volwassen willen worden. Een WK, daarentegen, waar de geldprijs één miljoen euro bedraagt, is allesbehalve kinderachtig. De competities die aan het online spel verbonden zijn, kunnen vergeleken worden met topsportwedstrijden en worden daarom ook e-sports genoemd.

Omdat, net als bij elke topsport, gamen veel tijd kost, stoppen de meeste gamers met hun studies als ze kiezen voor een carrière in de gamewereld. Er wordt namelijk niet alleen veel getraind, maar ook veel gereisd. Net als topsporten kennen de competities hun eigen regels, commentatoren, spelanalisten en presentatoren. Vals spelen wordt bestraft zoals dopinggebruik.

Of je rijk kan worden met gamen? Jens Valcke, meeoprichter van de online community voor Belgische 'LoL'-fans, Lolgu.be: “Het spel heeft een lage instapdrempel voor fans, maar om professioneel gamer te worden, is er meer nodig dan dagelijks spelletjes spelen. Net als iedere hobby die je op professioneel vlak kan uitoefenen, moet je het talent hebben.”

Booming business

Het WK ‘League Of Legends' staat in de top vijf van de meest gestreamde sportkampioenschappen ter wereld. Niet verrassend dat grote softwarebedrijven en game-ontwikkelaars maar al te graag als sponsors willen optreden op het WK. Dat blijft niet beperkt tot merken die binnen het spectrum van games vallen, merken als Pepsi sponsoren ook maar al te graag.

E-sports zijn dus niet alleen serious business, maar ook steeds meer booming business. Europese competities lijken wat moeilijker van de grond te komen, maar dat betekent niet dat Europese fans er minder mee bezig zijn. Los van het economische verhaal, kent dit fenomeen een grote socio-culturele impact. Professionele gamers zijn heuse idolen en hebben net als bekende sporters en muzieksterren een wereldwijde fanbase. Niet voor niets reizen fans duizenden kilometers om hun helden live te zien spelen.

“Allemaal geeks”

Nog stereotiep zijn de fans. Want, laten we eerlijk zijn, dat gamers allemaal slimme nerds zijn, is een mythe. Valcke wil met zijn community niet alleen fans informeren, maar ook de misvattingen over gamen wegwerken. “Tegenwoordig gamet iedereen, of het nu achter een computer is of op de smartphone. Toch blijft het idee bestaan dat gamers allemaal geeks zijn. Ik zeg daarom: ga eens naar een game-bijeenkomst en beslis voor jezelf. Er lopen zo veel verschillende mensen rond.”

Er is wel een bepaalde kennis vereist om het spel goed te begrijpen en een mate van inzicht nodig om de spelletjes te winnen. Zonder zelf te vervallen in stereotiepen, vragen we ons toch af of dit niet de reden is dat de professionele gamewereld opmerkelijk weinig vrouwen trekt. Er zijn immers veel vrouwen in het publiek om te supporteren, maar er staat geen één op het podium. Volgens Valcke komt dit niet zozeer door het gebrek aan inzicht, maar omdat de gamewereld op zich een mannenwereld is. “Op professioneel niveau zijn het vooral mannen die hierin uitblinken. Dat kan vrouwen afschrikken. Daarom worden ook vrouwencompetities gehouden. Maar vrouwen zijn altijd welkom deel te nemen aan het wereldkampioenschap.”

Geweld en realiteit

Misschien is de mate van geweld in het spel een reden dat het spel relatief weinig vrouwen boeit? Dat dit soort spelletjes geweld verheerlijken, is ook een vooroordeel dat niet zou kloppen, volgens Valcke. Al is het maar omdat binnen dit soort spelletjes het uiteindelijk niet draait om puur doden. “Het doel van het spel is de basis van de tegenpartij over te nemen en ondertussen allerlei hindernissen te overwinnen en gevechten te winnen. Maar soms sta je als speler bijvoorbeeld ook voor de keuze om een bepaald monster aan te vallen, dat jou anders met rust zou laten.” Geweld met een ethisch verantwoord kantje dus.

Opvallend is de jonge leeftijd van de spelers. De meeste topgamers zijn gemiddeld tussen de zestien en twintig jaar. “Jongeren kunnen zich beter aanpassen, hebben betere reflexen en zorgen dus voor betere resultaten. De meeste pro-gamers blijven het spel spelen zolang ze kunnen meedraaien en gaan pas na hun carrière terug naar school. Of ze blijven binnen het game-milieu en worden game-journalist of game-analist”, vertelt Valcke.

Gamen mag dan wel een einzelgänger-hobby zijn, maar dat betekent niet dat gamers zich afzonderen van de wereld. Sterker nog, gamen verbindt mensen van allerlei culturen wereldwijd, zeker op een wereldkampioenschap. Voor fan Wannes Rahl is gamen behalve een hobby ook een leuke manier om nieuwe vrienden te maken. “Ik kom graag naar dit soort game-events om mensen te ontmoeten die mijn interesses delen of oude vrienden weer eens te zien. Ik vind het dan ook leuk om mezelf te verkleden als een personage uit de game en door middel van inside jokes er de spot mee te drijven.”

Niche

E-sport is in België vooral nog een niche-trend wat kan bijdragen aan de stereotiepen die er rond hangen. Wat een event als het WK ‘LoL’ toont, is dat de stereotiepen lang niet blijken te kloppen in de praktijk. Er zijn voorlopig vier grote regio's waar het spel populair is. Met als koploper Amerika, gevolgd door Korea, China en vervolgens Europa. Andere regio’s waar het fenomeen aan het groeien is, zijn Taiwan, Brazilië, Oceanië en Japan.

In België is het nog niet zo gekend, maar het fenomeen van e-sports begint op te komen. Zo worden steeds vaker gamebijeenkomsten georganiseerd en gamebeurzen gehouden. Wat binnen vijf jaar een hype zal zijn, is moeilijk te voorspellen. Games worden continu vernieuwd, om ze interessant te houden voor de fans.

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Sakina Elkayouhi

Lees meer