7 problemen die de 'gemiddelde Barbie' kan oplossen

Na het succes van zijn 'realistische Barbie'-vergelijking, heeft kunstenaar Nickolay Lamm nu ook een prototype van zo'n pop gemaakt. Met een beetje geluk wordt de pop, Lammily gedoopt, straks ook werkelijk in productie gebracht: daarvoor wordt nu geld opgehaald via crowdsourcing, waarvan bijna 90 procent al binnen is. Lammily kan overal rekenen op goedkeurende reviews en dan vooral omdat deze pop (hopelijk) volgende problemen kan oplossen:

1. Een onrealistisch lichaamsbeeld

Barbies maten (91-46-84) zijn onrealistisch: de benen te lang, de taille te slank, de buik te plat. 

Iemand met Barbies maten zou anorectisch zijn met een BMI van 16. Dat beeld zien meisjes constant vanaf ze klein zijn. Ze snappen natuurlijk niet wat ze zien, maar het beïnvloedt hen wel. 

Ter vergelijking: de maten van een gemiddeld meisje van 19 zijn 81 (borst)-79 (taille) en 84 heupen. Omdat realistische Barbie een stuk kleiner is, ziet die laatste maat er helemaal anders uit.

2. Jonge meisjes op dieet

Het gewenste lichaamsbeeld mag dan onrealistisch (en ongezond) zijn, dat weerhoudt ook piepjonge meisjes er niet van om te diëten. Uit recent onderzoek blijkt dat 80 procent van de min 10-jarigen al eens op dieet is geweest. Ongeveer de helft maakt zich zorgen over hun gewicht.

Barbie is natuurlijk (en helaas) niet de enige schuldige: de invloed van (opmerkingen van) moeders en vriendinnen moet niet worden onderschat. 

3. Anorexia 

Extreem diëten heeft extreme gevolgen, zoals anorexia nervosa. De eetstoornis wordt gekenmerkt door extreem weinig te eten waardoor veel gewicht wordt verloren tot de persoon graatmager is. Zelf vinden ze meestal nog dat ze te dik zijn. Het is een lange, psychologisch zware weg om hiervan te herstellen: slechts de helft geneest, nog eens dertig procent kan ermee leven. Gebrek aan zelfvertrouwen, perfectionisme en een verstoord lichaamsbeeld zijn vaak voorkomende oorzaken. 

Ook in ons land worden de anorexiapatiënten steeds jonger: "Kinderen van acht of tien jaar die aan anorexia lijden, zijn geen uitzondering", zei eetstoornissenexpert Annick Simons.

Lees meer

4. Het schoonheidsideaal

Het schoonheidsideaal nu bewierookt magere vrouwen, met platte buik, grote borsten en een kleine, ronde poep. Enige probleem is dat weinig vrouwen daarop lijken, zelfs als ze gewoon slank of gezond zijn. Ook dit kan de pop veranderen. 

"Ik wil aantonen dat gemiddeld ook mooi is. Liever dan te wachten op verandering, wil ik zelf iets veranderen", zegt Nickolay Lamm in een bijhorende video. Lammily kreeg ook maar weinig make-up mee en draagt supernormale kleren: een short, een polo, een bikini zonder overdreven sexy te (willen) zijn. 

5. Crisis in het kleedhokje

De lampen helpen niet, maar hoe vaak ben je niet depressief uit een kleedhokje gekomen omdat die bikini/dat jurkje/die short niet past zoals het 'hoort' te passen (op anorectische poppen en Barbies). Eerlijk is eerlijk: deze Lammily zal voor velen beter overeenkomen met wat de spiegel toont dan andere poppen. 

6. Afkeer van sport

Tegelijk met een realistisch lichaamsbeeld promoot Lammily ook een gezonde levensstijl. "Ze is fit, ze is sterk en ze heeft plezier." Met beweegbare ellebogen, enkels en knieën kan dat ook uitgebeeld worden, in de hoop dat meisjes meer geneigd zullen zijn zelf ook te bewegen.

7. Kinderen moeten het gemiddelde lichaamsbeeld omarmen

De grootste uitdaging voor ontwerper Nickolay Lamm: ervoor zorgen dat de boodschap aanslaat bij kinderen - wat tot nu toe geen al te groot succes bleek met vorige 'gemiddelde' poppen. "Maar dat kwam doordat ze boodschap kinderen niet aansprak. Daar op focussen is zoals kinderen dwingen broccoli te eten: ze gaan er alleen maar een grotere afkeer van krijgen." Hij hoopt dat de kinderen 'een coole pop' zien en wil daarom niet te hard de nadruk leggen op haar 'gemiddelde maten' en 'gewone uiterlijk'. 

Maar wat met de glitter & glamour?

Niet alleen de maten van de pop lijken ons een uitdaging, ook het gebrek aan glamour. Poppen worden door meisjes vaak gebruikt om een fantasie uit te beelden (prinsessen!), en de glamoureuze levensstijl van Barbie, met haar mooie kleren, chique auto, grote huis en vakanties op Hawaii, past helemaal in die droomwereld. 

Dat doet Lammily (voorlopig?) niet. Ook zonder sexy te zijn, kan Lammily meisjes maar beter iets geven om over te dromen. 

Verwacht niet te veel

Lammily is gemodelleerd naar de gemiddelde 19-jarige. Dat is nog altijd ver verwijderd van de gemiddelde vrouw. Bovendien heeft Lammily dan wel stevige billen, ze zijn ook cellulitisvrij en haar buik is nog altijd onrealistisch plat. Maar, toegegeven: het is een begin. En kleine meisjes, uiteindelijk de doelgroep, hebben niet veel boodschap aan muffin tops, cellulitisbillen en flubberarmen.

Lees meer