Twee voorstellingen van 'Black' stopgezet in Kinepolis Brussel: tijd om even te nuanceren

Black is nog maar sinds gisteren te bezichtigen voor het grote publiek en nu al zorgt de film voor ophef: de Brusselse vestiging van Kinepolis heeft twee voorstellingen van de film laten stopzetten door "relletjes" en ook gaan er stemmen op om de film 18+ te maken. Over fouten in de media en onze hopeloos gedateerde filmkeuringscommissie.

De ophef rond Black, de tweede langspeler van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah, blijft duren. Nadat er eerder een discussie was over enkele Brusselse en Waalse cinema's die de film niet wilden programmeren "uit angst", aldus De Morgen, is er nu ophef over twee afgelaste filmvoorstellingen op de openingsdag van de film in Kinepolis Brussel. Even tijd om afstand te nemen en te nuanceren.

Relletjes niet door inhoud, maar door leeftijdsbeperking

Net zoals de berichtgeving over de angst voor het programmeren van de film - zie verder - loopt ook dit bericht de kans om te ontsporen omwille van ongefundeerde meningen. Daarom is het belangrijk om te benadrukken dat het relletjes betrof met "enkele jongeren" en dat niet de inhoud van de film Black de oorzaak was van de relletjes, als wel de leeftijdsgrens van 16 jaar die op de film was gezet.

En dat valt dan weer te begrijpen, want er zijn maar weinige Belgische films waar Brusselse jongeren van allochtone afkomst écht een band mee voelen. El Arbi en Fallah zijn voorbeelden voor hen, idolen. En bovendien zijn de regisseurs ook op straat gaan casten dus is het niet ondenkbaar dat jongeren hun vriend of vriendin in de film willen gaan spotten.

De politie werd erbij gehaald en enkele jongeren die kabaal maakten en met dingen gooiden, werden uit de zaal verwijderd. Nu, jongeren die kabaal maken en met wat dingen gooien tijdens de film: niets dat we niet eerder hebben meegemaakt in de cinemazaal. Vervolgens werd er wat geduwd, geroepen en getrokken bij de verwijdering van de jongeren, kunnen enkele jongeren terug ontsnappen en rennen ze terug de zaal in. Dat lijkt ons eerder baldadigheid uit protest dan dat we ons zorgen moeten beginnen maken over bendeoorlogen in de cinema.

 

Voorstelling 19.45 geannuleerd uit voorzorg

De film heeft een 16+ label en dus werden sommige jongeren de toegang tot de film ontzegd. Alleen is dat maar een kleine drempel: wie tickets koopt voor een andere film waar geen leeftijdsgrens op rust, kan makkelijk een andere zaal binnenlopen, want aan de ingang van de zalen zelf worden de tickets niet meer gecontroleerd.

Om verdere problemen te vermijden werd in samenspraak met de politie beslist om de voorstelling van Black om 19.45 te annuleren. De Brusselse lokale politie meldt verder ook dat er geen arrestaties verricht zijn. Vanaf nu wordt de routatie van Black voorstelling per voorstelling bekeken. Als er zich weer incidenten voordoen, wordt de film uit de programmering van Kinepolis Brussel gehaald, zo meldt Anneleen Van Troos, de woordvoerdster van de filmzaal.

Kinepolis heeft beslist om voor de voorstelling van vanavond - die wel degelijk zal plaatsvinden - extra veiligheidspersoneel in te zetten.

Ven­dôme niet bang van Black

Naar de aanloop van de film verschenen ook artikels over verschillende cinemazalen in Brussel en Wallonië die de film niet programmeerden. Uit angst, werd er al snel geconcludeerd. Te snel, zo blijkt, want ondertussen heeft alvast cinemazaal Vendôme laten weten dat angst hiervoor zeker niet de reden was. Programmator Caroline Heuze meldde dit aan de website brusselnieuws.be, maar dit werd gemakshalve over het hoofd gezien door de media.

“We zijn eerder een arthouse-cinema", zei Heuze daar. "Daar hoort een op Amerikaanse leest geschoeide actiefilm niet thuis. We programmeren ook geen James Bond, hé. Zelfs als ik er 2 miljoen euro opbrengst mee zou binnenhalen, zou ik Black nog niet programmeren. Die film past hier gewoon niet.”

Heuze zei ook op geen enkel moment gecontacteerd te zijn door journalisten voor het verschijnen van de artikels die angst als reden aanhaalden om Black niet te programmeren. “Ik heb geen idee waar het nieuws over onze weigering vandaan komt,” aldus nog Heuze.

Ook in de programmering van het UGC-filiaal op de Gulden-Vlieslaan wordt Black niet opgenomen, maar daar kan het arthousecinema-argument eveneens gelden. De film zit namelijk wél in de programmering van UGC De Brouckère, die meer blockbusters en actiefilms vertoont.

Filmkeuring: een nogal arbitraire bezigheid

De ware hetze lijkt dus te gaan om de leeftijdsbegrenzing die de filmkeuringscommissie heeft opgelegd voor Black. Sommigen vinden deze overbodig, anderen vinden ze niet ver genoeg gaan en willen een 18+-begrenzing.

Vreemd voor een film die gebaseerd is op twee jeugdboeken. Adil El Arbi meldde eerder deze week bij Siska Schoeters op Studio Brussel dat hij de film, ondanks de expliciete scènes in de film, geschikt acht voor jongeren van 14-15 jaar oud, het doelpubliek van het boek. Ook wij hebben de film al gezien en zijn het hier mee eens.

Filmkeuring is sowieso een nogal arbitraire bezigheid. Toen ongeveer een jaar geleden de horrorfilm Welp in de zalen werd gebracht, werd de film tot verbazing van regisseur Jonas Govaerts goedgekeurd voor alle leeftijden in België, terwijl in Nederland dezelfde film het stempel voor 16 jaar en ouder kreeg. "Ik was zelf geschrokken. Ik heb altijd gedacht dat ik een film met kinderen had gemaakt, maar niet voor kinderen", zei de regisseur toen zelf in De Standaard.

In februari ontstond dezelfde ophef over Fifty Shades Of Grey, een in wezen brave, zelfs ietwat tamme, film over een stout onderwerp. Toen noemde minister van Cultuur Sven Gatz de keuringscommissie al een "archaïsch ding".

Gatz heeft een plan klaar. Hij wil dat de sector - producenten, verdelers, zaaluitbaters - een charter opstelt waarmee ze kan beslissen voor welke leeftijdsgroep films geschikt zijn. In afwachting hiervan gebeurt de filmkeuring verder door de keuringscommissie.

Midden december werd in het Vlaams Parlement al een resolutie goedgekeurd die de filmkeuring wil actualiseren. De resolutie houdt in dat er een werkgroep zal worden opgericht die een "hedendaagse benadering" van het keuringssysteem uitwerkt.

"Schaf ons af"

Het sappige aan dit verhaal is dat die keuringscommissie zélf vindt dat ze beter kan worden afgeschaft. Dat zei professor Daniël Biltereyest, zelf lid van de commissie, in 2014 al op Radio 1 naar aanleiding van de release van Nymphomaniac, de omstreden erotische film van Lars Von Trier.

"Schaf het gewoon af, dat hebben veel collega's al gezegd", zei Biltereyst daar. "Maar je moet niet in een vacuüm vallen. Je hebt het best een soort publiek-privé-initiatief waarbij de overheid nog altijd betrokken is, maar waarbij de sector zichzelf reguleert, zoals in Nederland en in Duitsland."

En intussen kunnen films als Black voor ophef blijven zorgen, gratis promotie voor Adil El Arbi en Bilall Fallah die we hen van harte gunnen.

Lees meer