Deze jongen voelt zich slecht: "Help, ik heb een depressie."

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Dat de omgeving de klachten niet voor vol neemt, is voor heel veel mensen die uit een depressie klimmen, moeilijk te bevatten. Mensen met een depressie hebben soms weken of zelfs maanden nodig om enkel hun allerbeste vrienden in vertrouwen te nemen. Meestal komen ze uit de kast met een groot gevoel van schaamte. "Ik ben depressief."

Een depressie is een langdurige ziekte. Het doet dan ook pijn als diezelfde vrienden drie weken later verbaasd vragen: “Wat, heb je dat nu nog?” Aan iemand die kanker heeft, vraag je toch ook niet na enkele weken of die nog niet genezen is? Dat die vraag gesteld wordt, doet pijn. Ja, het is een onzichtbare aandoening. Maar wel een aandoening met zware gevolgen voor jezelf en je familie. Een aandoening die, ondanks het feit dat heel veel mensen ermee kampen, toch een soort taboe blijft.

Wat zeg je wel en wat zeg je niet tegen een depressieve vriend of vriendin? Hier vijf tips:

1. Oordeel niet

Iemand die depressief is, heeft in bijna niets interesse. Voel je niet aangevallen en veroordeel dat niet. De persoon schaamt zich al hard genoeg voor zijn onverschilligheid, maar kan er niets aan doen.

2. Zoek samen professionele hulp

Spoor je vriend aan hulp te zoeken bij iemand die er iets van kent. Psychotherapie kan wonderen doen. Als de therapeut zijn probleem te groot inschat, zal deze doorverwijzen naar betere professionele hulp.

3. Help en vraag waarmee je kan helpen

De kans dat je vriend zelf geen fut heeft om de professionele hulp te zoeken, is groot. Je kan helpen door opzoekwerk in zijn plaats te doen. Het telefoontje naar de hulpverlener moet je vriend zelf maken. Maar vraag ook waarmee je kan helpen, zonder te oordelen. Je vriend heeft het moeilijk met de meest dagdagelijkse dingen zoals administratie, boodschappen … Push hem niet om die dingen zelf te doen. Het kan alleen maar erger worden, waardoor de berg met to do’s zo groot wordt, dat hij onoverwinnelijk lijkt. Maak de berg kleiner en doe dingen die voor jezelf geen moeite kosten.

4. Geef niet te veel ongevraagde adviezen

Iemand die depressief is, is niet instant dom geworden. Hij weet dat sporten goed is. Hij weet dat goed eten goed is. Hij weet dat voor jezelf zorgen, moet. Hij kan het niet. Adviezen zoals “ga sporten”, “eet genoeg” …komen over als een verwijt, niet als goed bedoeld. Je kan beter vragen hoe te helpen. Mogelijk zegt hij wel: “ik wil graag op tijd eten.” (zie punt 3).

5. Denk aan jezelf en geef je eigen grenzen aan

Voel je je zelf slecht, dan kan je je vriend niet meer helpen. Het kan zijn dat je meegezogen wordt in zijn problemen. Geef daarom aan wat je aankan. Wordt zelf geen hulpverlener. Als blijkt dat het je emotioneel uitput om je vriend te helpen, zoek dan zelf therapie. Enkel iemand die zich goed voelt, kan er zijn voor een andere.

Indien nodig, praat over zelfmoord. Indien je dit thema niet aankan, stel je vriend voor contact op te nemen met de zelfmoordlijn.