Spotify gaat deze week video's op z'n app lanceren

Spotify gaat deze week eindelijk beginnen met het uitrollen van z'n nieuwe videodienst. Eerst is de app voor Android aan de beurt, en eind volgende week moet ook iOS volgen. De video's zullen het eerst beschikbaar zijn in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden. De filmpjes zullen afkomstig zijn van providers als BBC, ESPN, Comedy Central, Vice Media en Maker Studios. Het nieuws werd bekend gemaakt door The Wall Street Journal.

De plannen om met video's en podcasts te beginnen kwamen in mei vorig jaar aan het licht. In die tijd heeft Spotify de video's bij een beperkt aantal gebruikers op verschillende markten getest. Meestal gaat het om korte clipjes, zoals bijvoorbeeld een fragmentje uit Jimmy Kimmel Live, maar er zijn ook bedrijven die originele reeksen gerelateerd aan muziek specifiek voor Spotify ontwikkelen. Spotify kreeg wel eens kritiek omdat het allemaal veel te lang duurde, maar volgens de makers liggen ze precies op schema.

Enkel mobiel

Spotify ontdekte tot nu toe dat mensen sneller op video's gaan klikken die relevant zijn op basis van de muziek die ze beluisteren. Nog een voorwaarde is dat de video's zelf iets te maken hebben met muziek. Spotify gaat de video's in pakketjes aanbieden, zodat gebruikers gemakkelijk hun weg terugvinden. We mogen ons verwachten aan dingen als 'News of the Week' en 'Laughs at Lunch'.

Ze beseffen bij Spotify ook dat ze ons als gebruiker gaan moeten leren om de video's te bekijken. Nu is de app voor veel mensen iets wat op de achtergrond speelt. Gebruik je Spotify via je desktop, dan ga je geen verandering zien, want het videoproduct is uitsluitend voor de mobiele app voorbehouden.

Winst voorlopig niet belangrijk

Spotify begeeft zich op terrein waar het heel wat concurrentie gaat tegenkomen. Uiteraard is YouTube daar al het langst mee bezig, maar ook Facebook en Snapchat zijn steeds harder op webvideo's aan het inzetten.

Hoewel het bedrijf nog steeds niet winstgevend is, ziet Spotify de videodienst niet als iets waarmee het veel geld wil gaan verdienen. Althans nu nog niet, want we gaan voorlopig geen advertenties in de video's zien. Voor Spotify is video een manier om een breder publiek te bereiken en om mensen meer tijd op de app te laten doorbrengen. Maar grote baas Daniel Ek liet vorig jaar wel al optekenen dat video-advertenties uiteindelijk een belangrijke bron van inkomsten zullen worden.

(Bron: The Wall Street Journal)

Lees meer