Paul Lembrechts legt meteen de nadruk op de digitale ontwikkeling als nieuwe CEO van de VRT

Paul Lembrechts is vanmiddag officieel voorgesteld als de nieuwe CEO van de VRT, een functie die hij vanaf 1 maart op zich neemt. Hij volgt Leo Hellemans op, die eind deze maand met pensioen gaat. In zijn eerste persconferentie legde Lembrechts meteen de nadruk op de digitale ontwikkelingen, die voor de VRT de belangrijkste uitdaging zijn. Dat schrikt hem niet af: "De enige constante in het leven van een persoon of een bedrijf is verandering."

Luc Van den Brande, de voorzitter van de raad van bestuur, vertelt bij de introductie van Lembrechts dat hij al de vijfde CEO in zes jaar tijd moet voorstellen. "Als ik dat hoor ga ik mij misschien zorgen moeten maken, maar daar ga ik niet van uit", zegt Lembrechts. "Het is een bijzondere eer voor mij om deze functie te mogen opnemen."

Zeker niet eenvoudig in tijden van besparingen, maar dat maakt van Lembrechts de juiste man op de juiste plaats. "Hij is een bankier, iemand die op de centen let is altijd mooi meegenomen", zegt Van den Brande. "Maar wat voor mij ook belangrijk is: hij is een man met een groot hart voor de VRT."

Beste studentenjob ooit

Dat laatste heeft niet met jarenlange ervaring binnen het huis van de VRT te maken. Integendeel zelfs. "Ik heb een klein beetje voorgeschiedenis in dit huis, maar toen was ik veel jonger en had ik veel langer haar." Lembrechts werkte tijdens zijn studies als regisseur-omroeper bij BRT2, de voorganger van Radio 2. "Toen kon ik de beste studentenjob ooit doen, namelijk radiopresentator zijn. Het zijn vaak de herinneringen uit de jeugd die het langst overleven."

"Mijn eerste opdracht zal zijn om het huis te leren kennen", zegt Lembrechts. "Het is een huis met vele kamers, met vele sterke merken waarvan ik zelf een sterke afnemer ben. Ik ben een luisteraar van Radio 1 en een kijker van één en Canvas, zowel op sportief als op informatief vlak."

Digitale evolutie

Lembrechts zegt nog niet veel over de koers die hij met de VRT wil varen, maar hij haalt wel meteen de digitale evolutie aan. "Door de digitale ontwikkeling bepaalt de gebruiker vandaag meer en meer zelf hoe hij informatie tot zich neemt", zegt hij, verwijzend naar de nieuwe platformen die de media beheersen. "We moeten in dit huis blijven nadenken over hoe we die evolutie begeleiden." Lembrechts zegt nog dat ze eigenlijk voor een technologie-neutrale aanpak moeten staan.

Lees meer