"U moet wachten tot in mei voor een afspraak": het nijpend monopolie van de tandartsen leidt tot pijnlijke situaties

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

analyseDe helft van de tandartsen maakt een consultatie zo duur als ze zelf willen. Een ander pijnpunt: "Wie nu een afspraak wil, moet soms tot in mei wachten", zegt de vakvereniging. En dat dreigt er niet beter op te worden. Hoe kunnen we dit probleem van hoge wachttijden voor de patiënt oplossen ?

Dit is dan een van de eerste symptomen van de numerus clausus en het nijpend monopolie van de tandartsen. Dit leidt zogezegd tot minder gezondheidszorg uitgaven, en bezuinigt zo gezellig in onze eeuwig ondergebudgetteerde gezondheidsbegroting. Volgens mijn economisch inzicht, leidt schaarste tot meer uitgaven, en dat zie je ook hier.. De uitgaven in de begroting zijn voelbaar voor de patiënt, omdat tandartsen daar op inspelen.

Uiteraard iemand die bovenop zijn poetsbeurt na elke maaltijd flost, interdentale borstels gebruikt, en zijn mond ontsmet met ontsmettende mondspoeling, komt dit veel minder tegen... Maar zelfs dan nog ben je niet gespaard van dergelijke pijnlijke situaties. Bij een abces hebben mensen eerst een ontstekingsremmer nodig om hun tandpijn te verzachten, en bovenop een antibiotica om de infectie op te kuisen.

In het ideale scenario gaat de patiënt direct naar de tandarts, krijgt daar de evidente en poepsimpele diagnose van tandabces. De tandarts vertelt dan doodleuk dat hij u volgende week zal behandelen... De straf voor het niet poetsen van uw tanden, de straf voor het niet chronisch laten onderhouden van uw glimlach en eetmachine, is dat de tandarts u een weekje laat afzien zou je denken. In principe zit antibiotica geprotocolleerd, om te voorkomen dat de infectie zich vastzet op uw hartkleppen, behandelt de tand iets gemakkelijker na het opkuisen van die infectie. Dus toch geen sadomasochistische reactie van de tandarts.

Zoals gezegd, de diagnose van een abces is vrij eenvoudig

Je kunt dikwijls eenvoudigweg het abces zien.Het aanraken van de tand.is soms zo gevoelig, dat het voldoende is om met een scherp voorwerp op die tand te duwen om precies te lokaliseren waar de pijn zit. Ziehier de ideale co-marketing geboren van de 'gevoelige tanden tandpasta'. Waarom dit symptoom dus niet kan behandeld worden met zo'n tandpasta is duidelijk. Het enige dat helpt op dat moment is uw cariës uitboren en opvullen.

Preventief echter doe je best aan interdentale hygiëne: flossen en interdentale borstels verkrijgbaar bij uw apotheker. Uw tanden poetsen verwijdert telkens 99% van uw mondflora voorkomt tandsteen en terugtrekken van tandvlees. Opgelet, simpelweg een xylitol kauwgom doet zogoed als hetzelfde;.. De stimirol is populair geworden in het zog van het Amerikaanse leger die de 'trench disease' wou voorkomen bij haar soldaten. Maar in het zog van uw abces, gaat de tandarts u gezellig culpabiliseren.

Business

Zowat altijd doen tandartsen hun goedbetaalde radiografie. Als je geluk hebt vind je een tandarts die uw schildklier afschermt met een schildje en een foto trekt met een röntgentoestel met minimaal röntgen emissie. in de praktijk staan echter nog toestellen waarbij de straling van Fukushima verbleekt, en voldoende om uw jaardosis in één keer te ontvangen. Je voelt gewoon uw kaken tintelen van de dosis straling die je krijgt...en dan maar hopen dat Doel niet ontploft zoals de groene intimidatiemarketing ons voorhoudt of je zit dubbel boven uw jaardosis. In elk geval, het toestel uit de vorige eeuw kan dienen om ergens een foto te nemen waar ze dan een hypotetisch idee krijgen van de onderliggende infectie. Je ziet een zwart vlekje.

Men stuurt de mensen soms zelfs naar een specialist om zo'n superhype '3D foto te nemen, waarmee ze dan hoegenaamd misschien als je geluk hebt nog meer business zien.

Extreem genomen kan de tandarts het abces uitzuigen met een spuit, en daarvan een bacteriële cultuur nemen zodat hij de antibioticaresistentie kan laten bepalen. Nog een dagje of 2 afzien in feite.. In de praktijk heb ik dat zelden gehoord of gezien. Men volgt gewoon de protocollen.

Apothekers

Mensen gaan laagdrempelig naar de apotheker maar botsen daar momenteel tegen een wettelijke muur. De diagnose is zo eenvoudig als wat, iemand met wat levenservaring weet het gewoon.. in de prkatijk mag de apotheker geen ibuprofen en amoxicilline afleveren zonder voorschrift. Tot daar de wet. Wetten zijn er om aangepast te worden... In de praktijk kun je achteraf alles regulariseren want je moet toch naar de tandarts.

In feite is het voorschrift van een tandarts doodeenvoudig quasi altijd hetzelfde je kunt het zelfs lezen online. Waar je moet rekening houden met allergiën die de patiënt heeft in verband met antibiotica. Sommige mensen zijn zowat aan alles en nog wat allergisch, dus die moet je met enige omzichtigheid op basis van de medicatiehistorieken behandelen. Noteer echter dat je meer kans hebt dat uw apotheker weet aan wat je allemaal allergisch bent, en welke interacties er optreden met uw geneesmiddelen, of welke bloedverdunners de patiënt neemt dan de tandarts.

Multidisciplinair

Dus een BNM (of een begeleidend gesprek) in overleg met de tandarts en een afspraak regelen zou de oplossing zijn... Tijdens dat gesprek wordt de ernst van de situatie afgetoetst en de snelheid van behandelen afgesproken wat er afgeleverd wordt (de keuze van het antibioticum en de ontstekingsremmer) en een analyse gemaakt.

Als we de problemen eens efficiënter en goedkoper zouden aanpakken bestaan er toch simpele oplossingen: Het toverwoord heet multidisciplinair overleg. De apotheker belt eens naar de tandarts naar keuze van de patiënt. En jawel de patiënt wordt vlotter geholpen. En door vlotter samen te werken worden problemen opgelost. Het kost minder aan de begroting, en het helpt de patiënt vooruit.