Gaat CD&V zwaar uit de bocht door alle 6-jarigen gratis naar Plopsaland te sturen? 

In heel wat brievenbussen in Vlaanderen zitten vandaag uitnodigingen voor de gezinsdag van CD&V in Plopsaland. Daar lijkt op zich niks mis mee. Alleen zijn die uitnodigingen persoonlijk gericht aan kinderen tussen de 6 en de 8 jaar. En dat is not done, vinden oppositiepartijen Groen en sp.a. "Laat een kind een kind zijn en maak er geen instrument voor politieke reclame van", klinkt het. CD&V zelf ziet er geen graten in. "Compleet legaal." 

CD&V heeft aan een pak Vlaamse kinderen tussen de 6 en de 8 jaar een brief gestuurd met daarin een uitnodiging voor hun gezinsdag in Plopsaland. "We hebben gewoon een database gehuurd van een bepaalde doelgroep om onze gezinsdag in de aandacht te brengen", zegt communicatiedirecteur van CD&V Tom Schiettecat aan newsmonkey. "Compleet legaal", voegt hij daar nog aan toe.

Maar dat CD&V kinderen inschakelt voor de promotie van hun gezinsdag, kan voor oppositiepartijen Groen en sp.a niet door de beugel. "Dat CD&V kinderen gebruikt om hun ouders te bereiken voor politieke doelen gaat voor mij absoluut niet", zegt Vlaams parlementslid Elke Van den Brandt (Groen). "Stuur dan een brief naar de ouders zelf, maar laat kinderen erbuiten."

Ook voor sp.a is zoiets absoluut not done. "Ik vind het niet kunnen, zelfs al beweren ze dat het wettelijk is", laat Vlaams parlementslid voor sp.a Katia Segers weten aan onze redactie. "Er bestaat zoiets als ethiek en deontologie, zeker als het over kinderen gaat. Ik vind het een platte manier om stemmen te ronselen via kinderen."

"Als een televisiezender als Ketnet, die gericht is naar kinderen, geen reclame mag uitzenden omdat we kinderen daar niet aan willen blootstellen, waarom zou een politieke partij dat dan wel mogen?", zegt Van den Brandt nog.

Mme Zsazsa, een bekende blogster, deelde ondertussen een foto van een brief die haar zoon in de bus heeft gekregen:

En dit is de brief zelf

Lees meer