Plots heeft Instagram een nieuw logo en een nieuw design, en dat vinden gebruikers niet leuk

Wie vandaag Instagram downloadt, zal merken dat het logo van de app er helemaal anders uitziet. Het ontwerp heeft opvallende kleuren gekregen, en ook de andere Instagram-apps Layout, Hyperlapse en Boomerang hebben een update ondergaan, zodat ze één herkenbare familie zijn. Maar je kan het al raden: gebruikers ontploften toen ze het logo zagen.

Voor de tweede keer in een paar maanden tijd heeft Instagram gebruikers niet blij gemaakt. De eerste keer was toen werd aangekondigd dat foto's niet noodzakelijk meer chronologisch zullen worden getoond. En nu heeft de app dus een nieuw logo gekregen. Hoewel de eerste reacties traditioneel erg negatief zijn, was het net de bedoeling om Instagram een toepasselijker logo te geven. "Het logo begon aan te voelen alsof het de gemeenschap niet weerspiegelde", schrijft designhoofd Ian Spalter in een blog. "En we waren van mening dat we het konden verbeteren."

Niet alleen het logo ziet er anders uit, ook de app zelf heeft een ander thema gekregen. Zo zien we nu een witte en zwarte achtergrond, of die moet althans toch binnenkort op de app voor iOS en Android verschijnen. De app zelf wordt dus in tegenstelling tot het logo veel minder kleurrijk, en alle tekst in de app is ook gewoon zwart of wit. Op die manier moet de nadruk nog meer op de foto's en de video's liggen in plaats van op de app zelf.

© Instagram

"Terwijl het logo een kleurrijke deur is om de app te openen, vinden we dat de kleuren in de app zelf rechtstreeks van de foto's en video's van de gemeenschap moeten komen", aldus Spalter. Ook de iconen waarmee je kunt navigeren zijn onder handen genomen.

Verandering is altijd moeilijk, en dus hebben gebruikers meteen hun ongenoegen laten blijken:

Waarom toch, Instagram?

Natuurlijk wordt er flink overdreven

En deze merkt op dat ze alle kleuren uit de app hebben weggenomen

Maar waarschijnlijk spreken we er volgende week al niet mee over

Al heeft deze wel echt een probleem...

(Bronnen: Mashable, Instagram)

Lees meer