Wat je niet wist over je ontbijt van deze morgen

Hoewel we soms liever gewoon genieten van ons eten en er vooral niet al te veel over nadenken, hebben Kobe Ilsen en Danira Boukhriss in hun programma 'Over Eten' toch al een paar verrassingen blootgelegd die onze schijnbare gezonde eetpatronen op zijn grondvesten doen daveren. Dilemma van de week: het suikeraantal in ons ontbijt. Waarin zit nu het minste suiker: 100 gram havermout, volkorenbrood, Special K of cornflakes?

De kans dat jij deze ochtend nog dacht gezond bezig te zijn, is groot. Helaas, de resultaten van Kobe en Danira hun dilemma over de vier soorten ontbijtjes spreken je tegen. Hoewel je op het eerste gezicht zou verwachten dat cornflakes of brood als grootste suikerbommen uit de vier zouden komen, is het net de zogezegd gezonde Special K die de hoogste suikerwaarden bevat. En havermout? Dat valt blijkbaar écht ferm goed mee. Check hier de resultaten:

Het verdict in cijfers:

100 gram havermout: 1,1 gram suiker

100 gram volkorenbrood: 1,5 gram suiker

100 gram cornflakes: 8 gram suiker

100 gram Special K: 15 gram suiker

"En dat is dan voor slanke vrouwen", merkt een vrouw in de video heel terecht op. Ook de voedingsspecialiste zelf liet haar misleiden: "Ik heb zelf lang gedacht dat Special K goed is voor de lijn, voornamelijk door de marketing", geeft ze toe. "Het is inderdaad rijker aan vezels dan de andere, maar tegelijk ook veel rijker aan suiker. Eigenlijk hebben we ontbijtgranen niet eens nodig in een gezond voedingspatroon. Aangezien het ontbijt de keizer van de maaltijden is, zou ik aanraden om te kiezen voor de gezondere alternatieven zoals havermout of volkorenboterhammen. Al hangt het er natuurlijk wel van af wat je er allemaal bij doet."

© één

By the way, misschien ook even dit filmpje checken als je nog van plan bent om deze week een 'gezond' slaatje te eten ...

Lees meer