Audi wil zelfrijdende auto tegen 2025 ... en dat gaat waarschijnlijk lukken

Handsfree bellen kunnen we al, maar volgens Audi gaan we ook handsfree rijden tegen 2025. De Duitse autobouwer wil testen uitvoeren tegen 2018 en een zelfrijdende wagen op de weg hebben in 2025. 

Zelfrijdende auto's zijn momenteel hotter than hot: ook Tesla is bezig met de testfase van zijn zelfrijdende wagen. De versie die Audi momenteel op de baan laat rijden heet 'Jack', en hij is volgens Audi de meest sociaal aangepaste auto ooit. Die Jack, die zelfstandig kan rijden op autosnelwegen, zal vanaf 2018 verkrijgbaar zijn.

Voor volledig zelfstandig rijden is het nog wachten tot 2025, maar Audi heeft wel al een streepje voor op Tesla: zij hebben de Duitse overheid mee. Die installeerde intelligente markers op stukken snelweg, die kunnen communiceren met Jack en er zo voor zorgen dat hij meer informatie krijgt om mee te werken. De weg praat dus met de wagen.

Sociale wagen

Er zijn verschillende niveaus in zelfstandig rijden. Dat varieert van wat Volkswagens Jack en Tesla tegenwoordig kunnen, binnen het rijvak blijven, tot zelfstandig parkeren in druk verkeer. Het is met die laatste technologie dat Volkswagen - het moederbedrijf van Audi - zal proberen om een volledig zelfstandig rijdende auto te maken. Daarvoor investeert het bedrijf de komende jaren 3 miljard euro.

De zelfrijdende auto zal, met behulp van ingebouwde kaarten en satellietnavigatie, perfect zelf door de stad kunnen rijden, parkeren en een uitrit op de snelweg kunnen nemen. Tegelijk blijft de chauffeur erg belangrijk: het is de bedoeling dat je met een simpele tik op het stuur of de pedalen terug kan overnemen. Het is daarom wel belangrijk dat je een goeie chauffeur bent - als de computer van Audi het niet meer aankan - kan je er van uit gaan dat het om een héél complexe situatie gaat. Als laatste gaat zal Audi ook haar eigen 'sociale' technologie in Jack integreren: de wagen gaat dan net als een mens zichzelf besturen. Concreet: hij zal bijvoorbeeld bij het voorbijsteken meer ruimte geven aan een vrachtwagen dan aan een fiets.

Er is trouwens ook goed nieuws voor de Belgische markten. Tegelijk met de automatisering van wagens kijkt Volkswagen ook naar elektrische auto's - SUV's om specifiek te zijn. Vanaf 2018 zou de Audi-vestiging in Vorst de eerste elektrische Audi SUV gaan maken.