N-VA lanceert petitie voor referendum over Gents Mobiliteitsplan: willen zo snel mogelijk 30.000 handtekeningen vinden

De N-VA begint in Gent met een stevige campagne tegen het omstreden mobiliteitsplan.  Ze willen zo snel mogelijk 30.000 handtekeningen verzamelen, om zo een referendum af te dwingen. De website waarop de actie loopt, is wel opvallend neutraal. "Maar dit moet net over het plan en Gent gaan, niet over de N-VA. Vandaar die keuze", zegt Gents N-VA-boegbeeld Peter Dedecker.

Gent heeft onder de huidige coalitie van sp.a, Open Vld en Groen een behoorlijk omstreden circulatieplan uitgerold. Zeker de schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) ligt daarbij onder vuur.

Oppositiepartij N-VA probeert nu wat haar in de gemeenteraad niet lukte toch te forceren: een referendum over dat circulatieplan krijgen in de stad. Dat kan, als 10 procent van alle stemgerechtigde Gentenaars een handtekening zet onder een petitie die een referendum eist.

"We gaan op zoek naar 30.000 handtekeningen. Het Vlaams decreet schrijft voor dat je als burger een referendum kan afdwingen als je die 10 procent haalt. Met 260.000 stemgerechtigde inwoners in Gent, moeten we er zo'n 26.000 halen. Maar omdat er altijd worden afgewezen, leggen we de lat op 30.000 voor onszelf", licht Peter Dedecker (N-VA) toe.

Om de petitie te forceren, treedt een organisatie naar voren die op het eerste zicht niet meteen gelinkt is aan N-VA: "Intelligent Mobiel Gent". Op hun site, i-m.gent, kan je gaan stemmen of zelfs geld geven en mee handtekeningen verzamelen. Het geheel ziet er echt professioneel uit, met mooie reclamebeelden, geplakt op een Gentse achtergrond. Meteen vroegen sp.a'ers zoals Joris Vandenbroucke of Watteeuw zelf zich af wie erachter zat. Maar Dedecker steekt niets weg: N-VA trekt keihard aan de kar.

"Alleen is deze actie niet enkel van N-VA'ers, maar ook van Gent Mobiel. Dat is een burgerplatform, dat zijn mensen zoals een dokter, een architect, een juwelenhandelaar. Die hebben zich verenigd onder de vlag Gent Mobiel. En daarmee heeft N-VA dan een tijdelijke feitelijke vereniging opgericht: Intelligent Mobiel Gent. Die houdt ook op te bestaan na het referendum", zegt Dedecker.

"Niet-partijpolitiek initiatief"

"Het is in se een niet-partijpolitiek initiatief. Uiteraard zijn wij meetrekker van het initiatief, en zijn wij partijpolitiek. Maar wij gaan geen handtekeningen voor de N-VA verzamelen, maar over dat circulatieplan. Het debat moet niet over de N-VA gaan, maar over het referendum."

De vraag die het referendum wil afdwingen is dezelfde als diegene die de N-VA al in de gemeenteraad voorlegde: "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het circulatieplan?".

"Ja, dat is een complexe vraag, waar goed over nagedacht is. Je moet ze wel met 'ja' of 'nee' kunnen beantwoorden. Het mobiliteitsplan van het stadsbestuur is nu zeer vaag, met allerlei wensen erin. Het enige concrete onderdeel is dat bewuste circulatieplan of paaltjesplan. Vandaar die "beter van worden". Want het gaat niet enkel over het eigenbelang, maar ook, "Is dit plan in het algemeen belang van de stad?"

De vraag stellen is ze beantwoorden, en daar laat de N-VA in Gent weinig ruimte: "Wij stemmen op 'neen', wij sturen aan op 'nee'n. Wij hopen ook op een 'neen', we beseffen ook dat we daarmee een groot risico nemen. Als Gent in een referendum "ja" zegt, moeten wij ons protest opbergen. En we weten dat Groen goed is in mobiliseren in deze stad."

Maar de N-VA droomt dus van een "neen". "Want dan kan het stadsbestuur ons niet meer negeren en moet ze het plan wel aanpassen of opbergen." Eerste stap is nu 30.000 handtekeningen verzamelen, en daarna komt er dus een soort vervroegde kiescampagne rond dat mobiliteitsplan. Het is duidelijk: de kieskoorts stijgt in Gent.

Lees meer