Deense bevolking heeft geluisterd naar oproep overheid om te poepen: deze zomer volgt een babyboom

Negen maanden nadat reclamespotjes de Deense bevolking hebben opgeroepen om aan het nageslacht te werken, staat het land voor een ware babyboom. Deze zomer zullen er 1.200 baby's meer dan gemiddeld geboren worden. Het Deense geboortecijfer was zwaar teruggevallen, omdat veel jonge volwassenen voorrang geven aan andere dingen in het leven.

Terwijl wij blij zijn omdat de panda's in ons land zich hebben voortgeplant, haalt Denemarken opgelucht adem dat het gelukt is om de bevolking te overtuigen massaal in de koffer te duiken. Precies negen maanden nadat verschillende spotjes gelanceerd zijn om de kinderwens bij de burgers aan te wakkeren, kent het land een ware babyboom.

Zo was er in september vorig jaar dit filmpje te zien, waarin bij de Denen een schuldgevoel wordt opgewekt. "Do it for Mom", klinkt de boodschap. Want die carrière mag dan belangrijk zijn, hun ouders zitten intussen te wachten op een kleinkind, en zij hebben iets minder tijd...

 

Een week later lanceerde ook de Deense hoofdstad Kopenhagen een boodschap van algemeen nut. Op hun eigen brave manier wilden ze de burgers eraan herinneren dat ze niet eeuwig vruchtbaar blijven. Geen blabla in deze campagne, maar direct zo veel mogelijk boemboem.

 

"Do it for Denmark"

En dat waren niet de enige campagnes die de Denen moesten aanzetten tot seks, want het land had een groot probleem. Het geboortecijfer bleef maar dalen, en veel Denen beginnen op steeds latere leeftijd aan kinderen. Een trend die zich in westerse landen al een hele tijd aan het doorzetten is. De gemiddelde leeftijd waarop Denen voor het eerst mama of papa worden is 29,1 jaar. In België ligt dat niet veel lager, rond 28,5 jaar voor de moeders.

Voorts zijn 10 procent van de Deense baby's het resultaat van een vruchtbaarheidsbehandeling, 20 procent van de mannen wordt nooit vader, en 12 procent van de vrouwen blijft kinderloos. De Deense overheid heeft zelfs het seksueel onderwijs op school aangepast om te verzekeren dat de toekomstige generaties zich weer meer gaan voortplanten. De originele campagne is twee jaar geleden gelanceerd met een patriottische boodschap: "Do it for Denmark!"

 
(Bron: The Local)

Lees meer