Luchthaven van Schiphol test digitale beveiliging waarvan Zaventem veel kan leren

Het is feest op Schiphol, want de Nederlandse luchthaven viert vandaag haar 100ste verjaardag. En hoe beter zo’n jubileum te vieren met testen die de beveiliging en doorstroming moeten verbeteren. Begin 2017 start het onder meer met gespecialiseerde gezichtsherkenning om de reizigers sneller en beter te identificeren. De nieuwe technologieën zijn een voorbeeld voor de luchthaven van Zaventem.

Zes elektronische paspoortcontroles op Zaventem checken sinds juli vorig jaar reizigers die aankomen of vertrekken uit niet-Schengen-landen, zoals Marokko of de VS.

Je stapt door een poortje, het systeem scant je identiteitskaart en speciale camera’s scannen en herkennen je gezicht. Maar het proefproject met de zogeheten e-gates loopt niet vlekkeloos, stond te lezen in de De Standaard.

Zaventem kan dan ook een voorbeeld nemen aan Schiphol, dat een paar niveau’s hoger schakelt. De Nederlandse luchthaven wil in 2018 de beste digitale luchthaven ter wereld worden. En met de plannen die op tafel liggen zijn ze op goede weg.

Robots

Christiaan Hen, de innovatiemanager van Schiphol NeXt, vertelt in de Nederlandse krant De Telegraaf dat de luchthaven vanaf 2017 zowel inzet op betere gezichtsherkenning, een nieuw wifinetwerk voor gratis internet en elektronische wegwijzers. Ook moet alles efficiënter aan de parkeerbomen, incheckbalies, veiligheids- en paspoortcontroles, terminals en vertrekhallen.

"Het gaat erom de drukte beter te spreiden. Hightech volg- en ID-apps op smartphones gaan over een paar jaar de dienst uitmaken. Daarin staan persoonlijke gegevens om hen via slimme scans vliegensvlug langs checkpoints te voeren", zegt Hen.

Een goede verdeling en behandeling van de reizigersstromen kan volgens Hen door de goodguys te laten doorlopen en de badguys eruit te pikken. “Daar worden ook meer supercamera’s en gedragsprofilers voor ingezet. Robots gaan mensen een handje helpen.” Nieuwe technologieën spelen dus een belangrijke rol. "We experimenteren met de zogeheten biometrische flow gekoppeld aan paspoort en instapkaart."

Als alles veilig is blijven de poortjes open, tenzij het systeem aangeeft dat er iets niet in orde is. "Dan gaat het poortje dicht voor een extra check. Ook de securitysystemen gaan komend decennium een nieuwe moderne fase in." Dat belooft!

Lees meer