Even schrikken voor de Britten: zo ziet hun Toblerone er nu uit

Chocolade, daar willen wij meestal méér van. Dus dan kan je de teleurstelling van de Britten voorstellen toen ze ontdekten dat hun vertrouwde Toblerone-reep er een heel pak anders uitzag dan daarvoor. Erger: er zit een pak minder chocolade aan en da's volgens de Britten to-taal onaanvaardbaar. Op Twitter stak Toblerone zelfs even de Amerikaanse verkiezingen voorbij als meest trending topic. 

Dat ie op een fietsenrek of een boekenrek lijkt, dat het de schuld van de Brexit is: de Britten hebben een belangrijk gesprek te voeren. De Toblerone-reep, de iconische 'driehoekjes' Zwitserse chocolade, is helemaal van vorm en gewicht veranderd. Van 170 naar 150 en van 400 naar 360 gram, voor dezelfde prijs. En dat merk je ook aan de vorm van de reep: er zitten nu grote platte stukken tussen de piramides chocolade.

Het bedrijf achter Toblerone, de Amerikaanse voedingsreus Mondelez, had z'n klanten nochtans op voorhand gewaarschuwd, in een Facebookberichtje op hun pagina: "We willen dat onze klanten waar voor hun geld krijgen, maar net als veel andere bedrijven ervaren we hogere kosten voor tal van ingrediënten. Deze kosten moeten we doorvoeren, maar om het betaalbaar te houden en de driehoekige vorm te bewaren, moesten we het gewicht compenseren.''

Cacao is duur

Lees: de prijs van cacao is te duur geworden: Callebaut voorspelde in 2014 al een chocoladetekort, vooral omdat de cacaoboeren een hogere prijs voor het goedje eisten, maar ook de ebolacrisis.

In ieder geval wijst Mondelez niet naar de Brexit als grote oorzaak, hoewel Groot Brittannië vooralsnog de enige plek is waar de prijzen omhooggegaan zijn. Mocht het in België zover komen, dan horen ze 't nu al donderen in Zwitserland.

Laat het duidelijk zijn, Twitteraars zijn NIET BLIJ met de beslissing van Toblerone

Want hoe kan je nu nog positief naar de toekomst kijken?

Wat betekent dit voor de toekomst van snoep?

Of, je kan het van de positieve kant bekijken

Dit is de officiële uitleg van Toblerone

Lees meer