Dokter Google wint het van de huisarts: 9 op 10 Vlamingen gaat online voor een raadpleging

Negen op de tien Vlamingen checkt eerst even online wat er scheelt voor ze naar de huisarts gaan, blijkt uit onderzoek van de Christelijke Mutualiteit en de Université Catholique de Louvain. Nadien stelt één op drie dat bezoek ook nog eens uit. Blijkbaar zijn we zo bang van wat we (niet) vinden, dat we de dokter links laten liggen. 

Je moet niet heel hypochondrisch aangelegd zijn om bij buikpijn of hoofdpijn eens online te kijken wat er zou kunnen schelen. En negen van de tien keer komt daar dan uit dat je 't niet lang meer trekt: kanker, een obscure spierziekte, 't is altijd wat. Waarschijnlijk is het gewoon een buikgriep, maar wat als het nu toch prijs zou zijn?

Wel, blijkbaar ga je dan niet naar de huisarts. Want uit een onderzoek van CM en de UCL blijkt nu dat de Vlaming eerst online gaat en dan pas naar de huisarts. Op zich geen drama, maar één op de drie stelt het door het resultaat van die zoekactie wel uit om naar de dokter te gaan. Dat zou wél problemen kunnen opleveren.

Bijna de helft van de Vlamingen (zo'n 43%) doet dan ook aan zelfdiagnose. Meestal tikken mensen hun klachten gewoon in in de zoekbalk van hun zoekmachine, maar de resultaten daarvan zijn botweg onbetrouwbaar. Dat zegt ook CM-gezondheidszorgdeskundige Stijn De Cock aan VTM NIEUWS :"Niet alle sites in de lijst met zoekresultaten zijn betrouwbaar. En ook niet alle folders of artikels geven even correcte informatie"

Hogeropgeleid en jong

Maar als we dan naar de dokter gaan, blijft de huisarts wel hét aanspreekpunt. Hoe hoger opgeleid, hoe minder dat het geval is. "Met de specialist en de apotheker erbij zijn gezondheidsprofessionals zelfs voor zes op de tien Vlamingen de eerste informatiebron", zegt De Cock. "Voor 28 procent van de bevraagden staat dokter Google wel bovenaan. Vooral hogeropgeleiden en jonge mensen gaan vaker aan het surfen."

Hoewel het natuurlijk niet de bedoeling is dat mensen zich niet informeren, kan verkeerde informatie gevaarlijk voor de gezondheid zijn. Daarom lanceert CM een campagne om mensen een beetje aan het denken te zitten. Er komen filmpjes over gezondheidsmythes, maar ook lezingen en foldertjes.

Lees meer