Bpost probeert nog een laatste keer, met een vierde bod op PostNL

Drie keer hebben de Belgen van Bpost geprobeerd om het 'aan te maken' met het Nederlandse PostNL voor een overname, drie keer was het 'neen'. Maar CEO Koen Van Gerven blijft proberen, nog een vierde keer nu. Hij wil garanties geven over het bestuur van het fusiebedrijf, met een kleinere rol voor de staat. Maar of dat de Nederlanders kan overtuigen? 

Het Belgische Bpost biedt nu 2,65 miljard euro om het Nederlandse post-en pakjesbedrijf PostNL over te nemen. Dat is nog eens 167 miljoen euro in cash meer dan de vorige keer. Opvallend is dat beiden beloven samen 3.200 jobs te creëren: meestal moet een fusie dienen om banen te schrappen.

Zo blijft Bpost dus aandringen, nadat het al drie keer is afgewezen. De Nederlanders hebben veel opmerkingen gemaakt: het bedrijf zelf toonde Bpost de deur, maar ook de grote klanten. En zelfs de politiek moeide zich ermee en toonde zich afkering.

Maar is dat allemaal show, om de prijs zo hoog mogelijk op te drijven? De koers van PostNL kloom steeds hoger de laatste weken, het bod ligt dan ook veel hoger dan wat het aandeel voor de poging tot overname waard was. Indien de Nederlanders Bpost blijven afwijzen, dreigt die koers helemaal in te storten. En dan wordt het pijnlijk voor de Nederlandse aandeelhouders.

Naast meer cash beloven de Belgen ook garanties voor 'corporate governance': de Belgische regering kan niet zomaar z'n wil doordrukken. Zo krijgen minderheidsaandeelhouders meer garanties en krijgt de Belgische staat maar maximum drie van de tien bestuurders.

Voor bpost ligt een gigantische terrein open om veroverd te worden: de pakjesmarkt van de e-commerce. Omdat de wetgeving voor nachtwerk strikter is dan in de buurlanden, zijn zowat alle logistieke centra in het buitenland gevestigd. maar de e-commerce groeit, en mensen moeten wel hun pakje snel hebben. Dus in die markt willen de Belgen verder groeien. In de fusie brengt bpost efficiëntie en veel betere cijfers. En de Nederlanders brengen een hele sterke positie op de pakjesmarkt. Bedoeling is dat er een nieuw innovatiecentrum komt in Nederland en er in totaal dus liefst 3.200 banen bijkomen, 1.600 in elk land.

Vierde grootste in Europa

Meteen verklaart dat waarom de bevoegde minister, Alexander De Croo (Open Vld), zo hard gevochten heeft binnen de regering om nachtwerk soepeler te maken, zodat België kan concurreren met Nederland. De Croo is een grote voorstander van de deal, als die lukt zou dat ook een dikke pluim op z'n hoed zijn. Achter de schermen werkt De Croo hard om de Nederlanders over de streep te trekken.

PostNL heeft nu al 10 procent van de pakjesmarkt in Vlaanderen, is nummer één in Nederland en de nummer twee in Duitsland en Italië. Vraag is of Europa die fusie zomaar goedkeurt, het zou kunnen dat Bpost wel verplicht wordt om een deel te verkopen.

Een cruciaal element in de deal is dat Bpost daardoor verder in privéhanden komt. Want de Belgische staat zou in de deal zakken van 50 procent plus één aandeel tot nog 40 procent. De Nederlandse aandeelhouders zouden nog 21 procent behouden van het nieuwe bedrijf. De CEO wordt de Belg Koen Van Gerven.

Lees meer

Facts Money

Jouw reactie?