Onlinewinkels richten bloedbad aan: jongste weken 35% meer verkocht dan in 2015

We kopen steeds meer online, en, afgaande op cijfers van de jongste weken, kondigt zich voor de eindejaarsperiode een waar bloedbad aan voor offline of “fysieke” winkels. Uit cijfers van Eurostat blijkt bovendien dat er geen enkel volk in Europa is dat zoveel in buitenlandse webwinkels shopt als wij. Het verschil is erg groot: we doen dat dubbel zoveel als de mensen in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland of Frankrijk en dubbel zoveel als het Europees gemiddelde in 28 landen.

De cijfers - die 35% - komen uit Nederland en ze gaan over de weken voor Sinterklaas, wat bij onze buren niet alleen met cadeaus voor kinderen, maar ook volwassenen wordt gevierd.

Desalniettemin zijn ze een goede graadmeter blijkt uit vorige jaren, naar wat ons te wachten staat in België de volgende weken. En de cijfers zijn echt hallucinant: terwijl er in totaal amper 2% meer werd uitgegeven aan cadeaus, verkochten onlinewinkels 35% meer. Volgens sommige prognoses zal de toename van de omzet van onlinewinkels zelfs 66% bedragen wanneer Kerstmis achter de rug is.

Er wordt ook steeds meer gekocht bij de “grote jongens” zoals bol.com, Zalando, Coolblue en Amazon. Bijkomend slecht nieuws voor de fysieke detailhandel, want zelfs wie moderniseert en online gaat aanbieden moet daar tegen optornen.

Nog verontrustende cijfers

Er zijn nog een aantal verontrustende cijfers voor fysieke winkels, en voor winkels in België tout court. Uit cijfers van Eurostat blijkt dat op de Luxemburgers na er geen enkel volk in Europa is dat zoveel in buitenlandse webwinkels shopt als wij. Het verschil is erg groot: we doen dat dubbel zoveel als de mensen in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland of Frankrijk en dubbel zoveel als het Europees gemiddelde in 28 landen.

Belgen kopen ook vaker duurdere dingen online dan mensen in andere landen blijkt uit die cijfers.

Downward spiral

Wat ook zorgen baart is de vaststelling dat online aankopen niet alleen een directe impact hebben op de omzet van fysieke winkels, maar dat ze voor een soort downward spiral zorgen. Dat is bijvoorbeeld nu al te merken in de verkoop van kleding blijkt uit studies in onder meer Nederland, Scandinavië en Duitsland. Mensen kopen meer kleding online, waardoor de boetieks het moeilijk krijgen, er steeds meer verdwijnen, en omdat er een kleiner aanbod in de winkelstraat is daardoor, zwengelt dat dan weer de onlineverkoop aan.

Specialisten voorspellen dat online winkelen honderdduizenden banen gaat kosten in Europa. In Nederland circuleren cijfers van 130.000 jobs die zullen verdwijnen de volgende 10 jaar.

Online winkelen creëert weliswaar ook jobs, en niet alleen in de sector zelf maar bijvoorbeeld ook voor bijvoorbeeld pakjesdiensten. Maar netto zal volgens analisten de tewerkstelling in de retailsector fors dalen.