Waarom zijn er eigenlijk geen parachutes op een passagiersvliegtuig?

Wie bang is van vliegen, heeft het zich waarschijnlijk al eens afgevraagd: waarom zijn er geen extra veiligheidsmaatregelen op een vliegtuig, zoals parachutes? Uiteindelijk zijn die wel aanwezig in gevechtsvliegtuigen. Toch is dat niet zo evident.

Het lijkt heel logisch om iedere passagier in veiligheid te brengen met een eigen parachute, maar dat is heel wat complexer dan op het eerste zicht blijkt. Het is eerst en vooral technisch bijna onmogelijk om uit een passagiersvliegtuig te springen door het drukverschil binnen en buiten. Daardoor kan je de deur van een vliegtuig, dat zo'n 900 kilometer per uur vliegt, niet openen.

De enige mogelijkheid om uit een vliegtuig te raken aan die snelheid is met een schietstoel, maar dat is technisch onhaalbaar bij iedere passagier. Die zouden namelijk allemaal maar met enkele seconden tussentijd mogen vertrekken, iets wat in een groot passagiersvliegtuig bijna onmogelijk en ongelofelijk duur is.

Bang om te vliegen? Hier zijn vijftien dingen die je moet weten, die je zullen geruststellen.

Extra kosten

Daarnaast zijn er fysieke problemen. Een passagiersvliegtuig vliegt meestal op zo'n 10.000 meter hoogte. Daar is er bijna geen zuurstof in de lucht en is het meestal ongeveer 40 graden onder 0. Daardoor zou iedereen dus ook nog een speciaal pak en zuurstofhelm nodig hebben voor hij uit het vliegtuig springt.

Met zo'n 842 miljoen passagiers per jaar is die kost voor de luchtvaart gigantisch. Het extra gewicht dat al dat materiaal met zich zou meebrengen, zou er ook nog eens voor zorgen dat vliegen duurder wordt en er minder passagiers meekunnen.

Dit is waarom we langer vliegen over dezelfde afstand als 40 jaar geleden.

Nutteloos

De grootste reden is misschien wel de laatste: parachutes hebben gewoon heel weinig nut. Amper 9 procent van de vliegtuigcrashes gebeuren in de lucht. Meestal zijn er problemen tijdens het landen of opstijgen en daar heb je niets aan een parachute.

En zelfs als er problemen zijn in volle vlucht en je hebt een parachute en alles wat je nodig hebt, moet je ook nog weten hoe je ze moet gebruiken, iets wat helemaal niet zo eenvoudig is. De paniek in een vliegtuig in zo'n situatie maakt het er zeker ook niet beter op. De kans om te overleven voor passagiers is veel veiliger als ze in het vliegtuig blijven en dat probeert een noodlanding te maken.

Toch een oplossing?

Specialisten denken daarom de laatste jaren aan een andere oplossing. Ze willen het vliegtuig zelf uitrusten met een grote parachute zodat de cockpit en een aparte cabine kunnen loskomen van de vleugels en de rest van het vliegtuig om bij problemen met grote parachutes veilig kunnen landen. Voorlopig is ook dat systeem wel nog niet bruikbaar in de praktijk.

Lees meer