Ook last van winterblues? Zo simpel ben je er vanaf

Het is vroeg donker, koud en je hebt goesting in niets. Herkenbaar die winterblues, ook al is het nog herfst. In de lente en zomer verloopt alles uitstekend, tot je in de korte decemberdagen minder energie hebt dan normaal. Geen probleem, want je kan er iets aan doen: bewegen, zelfs zonder naar buiten te moeten gaan.

Somberheid, minder behoefte aan sociale contacten of concentratieproblemen. Het zijn maar enkele symptomen van een winterdip. Da’s allesbehalve leuk, want je voelt je niet super. Maar geen paniek, je kan er iets aan doen: bewegen.

"Zo gaat beweging een aantal neurotransmitters die tijdens seasonal affective disorders zoals een winterdip naar beneden gaan, positief beïnvloeden door die meer vrijheid te geven. Daarnaast doet beweging ook de brain-derived neurotrophic factor stijgen. Dat is een soort groeifactor in de hersenen om nieuwe neuronen aan te maken en de verbindingen tussen neuronen te verstevigen." Dat zei Romain Meeusen, inspanningsfysioloog aan de VUB, in radioshow De Ochtend.

Ook al is het niet vanzelfsprekend met de koude winterdagen, buitenlucht blijft het beste in de strijd tegen een winterdepressie. "Fel licht zoals de zonneschijn die we de voorbije dagen hadden, heeft ook al een positieve invloed bewezen op de negatieve gemoedsingesteldheid. Zo'n dagen zijn ideaal om te bewegen”, zegt Meeusen.

Genetisch

Niet alles kan worden opgelost met je benen te strekken, ook je genen spelen een belangrijke rol. "Sommige mensen hebben er meer last van dan andere. Zo zijn sommige mensen net gevoeliger voor een gebrek aan licht." Zo kunnen ook sporters last hebben van een winterdip.

Tot slot maakt buiten of binnen bewegen weinig uit, als je maar beweegt. "Wie kiest voor de fitness, gaat best voor een fitness met goede verlichting. Een Scandinavisch onderzoek heeft namelijk aangetoond dat fitnessoefeningen in een goed verlichte zaal tot betere effecten leiden dan oefeningen in een donkere zaal."

Lees meer