Op Nieuwjaar start één met een fantastische Vlaamse reeks die zo met de beste series op Netflix meekan

Een meisje wordt wakker, volledig onder het bloed, op een bed in een donkere hotelkamer. Ze staat op en schrikt als ze in de badkamer zichzelf in bloed ziet liggen. Dood... Dat is het idee van 'Beau Séjour', een serie die ons voortdurend blijft verrassen. Een indrukwekkende Vlaamse cast in een reeks van wereldniveau. Echt iets voor Netflix, dachten we na het zien van de eerste twee afleveringen in de Bozar in Brussel. En we wilden meteen alles bingewatchen.

Zondagavond staat op één altijd voor kwaliteitsvolle Vlaamse fictie. Maar doorgaans is dat een serie die uit Vlaamse klei ontstaat en geboetseerd wordt tot iets wat hooguit bij onze noorderburen wordt overgenomen. Al heeft de openbare omroep de voorbije jaren ook een paar reeksen gemaakt die het internationaal verder hebben geschopt. Professor T. gaat dat de komende jaren bijvoorbeeld in Frankrijk en Duitsland met een lokale versie doen. Maar dat is niet te vergelijken met het potentieel van Beau Séjour. Nu al bekroond in het buitenland, en de eerste Vlaamse reeks die door ARTE werd overgekocht.

Vlaamse klei

Het verhaal klinkt al intrigerend, de uitwerking overtuigt des te meer. Kato is een jong meisje dat plots ontdekt dat ze dood is. Ze weet niet meer wat er de avond voordien gebeurd is, alleen dat ze om de ene of de andere reden nog steeds rondloopt. Na een korte introductie van de personages neemt de reeks je mee in een rollercoaster aan emoties. Wanneer Kato thuis komt gaat ze voor haar ongeruste mama staan, maar die ziet haar niet. Nog sterker wordt het wanneer ze samen het levenloze lichaam van Kato ontdekken.

Het lijkt een eenzame rol te gaan worden voor het hoofdpersonage: rondlopen in een wereld waar ze voor iedereen lucht is. Maar dan ontdekt ze dat haar vader haar wel nog kan zien. In totaal zijn er vijf mensen die Kato nog kunnen zien, aanraken en met haar praten. Alsof er niks gebeurd is. Waarom zij wel, en de rest van de wereld niet? Van hier ben je vertrokken voor een ontrafeling van het ene mysterie na het andere.

Nog steeds Vlaamse klei, maar ze hebben er een internationaal meesterwerk van gemaakt. Die klei zoeken we in Limburg, in Dilsen-Stokkem. Daar staat ook het echte hotel Beau Séjour, waar je nog steeds kunt logeren. Een oud hotel dat meer dan ooit een zeker spookgehalte zal krijgen. Zeker als je in kamer 108 logeert, want dat nummer zal in hotels nooit meer hetzelfde zijn. "Mijn vader zei me dat ik eens naar Dilsen-Stokkem moest gaan, naar hotel Beau Séjour. En ik was direct verliefd", zegt regisseur Nathalie Basteyns. Ze nam haar co-regisseur Kaat Beels mee en die was ook verkocht.

Nieuwe jonge ster

De uitdaging was er wel, want hoe beeld je iets uit dat er eigenlijk niet is. Voortdurend loopt Kato tussen mensen die haar volgens het verhaal niet kunnen zien. Dat moet geloofwaardig zijn, en daar zorgt actrice Lynn Van Royen voor. Je kent haar misschien wel al, want ze speelde heel wat bijrollen en gastrollen in Vlaamse fictiereeksen. Zo zal je haar binnenkort ook weer op VTM zien, waar ze in Spitsbroers de rol van kinesiste speelt. Maar Beau Séjour kan haar grote doorbraak worden, wie weet dus zelfs internationaal.

Als je na een paar minuten al het gevoel hebt dat ze geen betere actrice voor de rol hadden kunnen kiezen, dan weet je dat het goed zit. Kato is een bang en mysterieus meisje, en Lynn Van Royen neemt je helemaal mee in haar eenzame wereld. We zijn er zeker van dat deze actrice de grote televisiester van het voorjaar gaat worden. "Ik hoop dat de mensen blij zijn dat het zondagavond is, dat ze thuis blijven om te kijken met een goed glas wijn", zegt Lynn. Dat zien we zeker gebeuren op de dag dat één altijd over een miljoen kijkers gaat. We zien niet in waarom Beau Séjour dat niet zou doen.

De scenaristen zeggen dat ze geen voorbeelden uit het buitenland hebben gezocht, en dat het hele verhaal uit hun brein afkomstig is. Natuurlijk zijn er altijd wel wat vergelijkingen mogelijk. Het blijft een moordverhaal, en dus duiken er ook inspecteurs op. Net zoals de regie van de serie zijn het twee vrouwen die het onderzoek naar de moord op Kato leiden. Dora Plettinckx wordt op haar typische eigenzinnige manier neergezet door Mieke De Groote, maar het meest onder de indruk waren we van Katrin Lohmann, die de Duitse inspecteur Marion Schneider speelt. Soms roepen ze het gevoel van de inspecteurs uit Broadchurch op, al is het maar omdat zij ook een moord in een klein stadje moesten oplossen.

Indrukwekkende cast

De hele cast vulde na de avant-première in de Bozar het podium, en die zag er ongelooflijk sterk uit. Inge Paulussen speelt de rol van de moeder die de dood van Kato niet kan verwerken. Kris Cuppens is de vader die Kato dus wel nog kan zien. Hij is gescheiden van zijn echtgenote, die een nieuwe partner heeft, een rol van Jan Hammenecker. Je gaat ook zeker Johan Van Assche herkennen, de acteur die onder andere de professor speelde in Cordon. Opnieuw zet hij een vaak mysterieuze en dubbelzinnige rol neer, deze keer als hoofdinspecteur van de lokale politie.

Voorts zijn er Barbara Sarafian, Charlotte Timmers (momenteel nog in Wat Als te zien), Joke Emmers, Joren Seldeslachts (die in Spitsbroers achter Lynn Van Royen aan zit), Guus Bullen, Reinhilde Decleir, Tiny Bertels en Roel Vanderstukken. Die laatste neemt voor de reeks een sappig Limburgs accent aan, wat voor de nodige humor zorgt. Er hangt zeker niet voortdurend een deprimerende sfeer, maar de humor komt op het juiste moment zodat er nooit Vlaamse kolder in dreigt te sluipen.

Natuurlijk bestaat het gevaar dat de serie zichzelf vastrijdt door te veel mysteries aan elkaar te koppelen tot ze door de bomen het bos niet meer zien. Dat is altijd een flinke afknapper, maar daarvoor moeten we de tien afleveringen gezien hebben. Wij zagen er dus al twee, en het goede nieuws is dat voor ons de tweede aflevering nog beter was dan de eerste. En toen we de zaal verlieten hadden we het gevoel dat we meteen de hele reeks wilden bingewatchen.

Netflix?

Helemaal iets voor Netflix, denken we. En mogelijk komt dat er ook van. Bevestigen kunnen we dat niet, omdat ze bij productiehuis De Mensen geen namen mogen noemen. Maar ze verklapten voor het publiek in de Bozar, waar de serie op het festival 'Are You Series' geïntroduceerd werd, dat een grote streamingsite die wereldwijd te zien is, de serie wil uitzenden. Dat ruikt als Netflix, en we kunnen alleen maar zeggen dat Beau Séjour hen op het lijf geschreven is. Netflix gaat ook steeds vaker lokale topreeksen halen om ze wereldwijd te lanceren, en deze verdient dat.

Behalve dat gerucht kunnen we wel al zeggen dat Beau Séjour op het internationale festival 'Séries Mania' in Parijs de publieksprijs gewonnen heeft. Het publiek koos er onze Vlaamse klei tussen zo'n 50 andere series uit de hele wereld. We vermoeden dat het lang niet de laatste bekroning zal zijn. Zorg dus dat je kater tegen de avond op Nieuwjaarsdag is verdwenen, want dan zie je de eerste aflevering. Eén kan het nieuwe jaar echt niet beter inzetten...

Cover image
De hele cast bij elkaar. Wat Stijn Meuris daar staat te doen, ga je in de tweede aflevering ontdekken.

© VRT

Lees meer