Wij hebben de eerste niveaus van Super Mario Run getest. En die overtuigen ons niet om er 10 euro voor te betalen

analyseVanaf nu kan je voor de allereerste keer ever Super Mario spelen op je smartphone. Nintendo lanceerde z'n spel Super Mario Run enkel voor iOS en dus op iPhone en iPad. Newsmonkey heeft de gratis versie getest, 't is te zeggen: de eerste drie niveaus van het spel die je voor niks kan proberen. En ok, 't is echt pure nostalgie en best lollig. Maar 9,90 euro, da's voor ons te duur voor deze app, als we mogen afgaan op die eerste niveaus. 

Het is iets waar alle fans van Nintendo en Super Mario op zaten te wachten: met de beroemde loodgieter kunnen spelen op hun smartphone. En vanaf nu is dat ook mogelijk, als je een iPhone of iPad hebt. Super Mario Run werd gisteren gelanceerd en wij hebben 'm voor jou getest.

Het begint al goed: we moeten een iPhone lenen om 'm voor newsmonkey te testen (sorry, niet iedereen is hier een Apple-addict), aangezien de app nog niet beschikbaar is voor Android. We hebben trouwens ook nog geen datum voor een Android-release.

Wifi of 3G verplicht, of toch bijna

Allereerst: voorzie zeker genoeg plaats op je phone, want de app zelf is al zo'n 250 MB groot en neemt meer en meer plaats in afhankelijk van hoe ver je in het spel gaat. En zorg er terwijl ook maar voor dat je een goeie wifi-connectie hebt, of deftige 3G, want je kan het niet spelen zonder internetconnectie.

En da's wel miserie: als je bijvoorbeeld op de trein wil spelen, wordt dat al snel problematisch. Volgens sommige testen zou je enkel bij het begin en het einde van een level aangesloten moeten zijn. Maar toch, beter om er op te anticiperen: wij probeerden een spelletje te beginnen zonder wifi of 3G en dat lukte absoluut niet.

Los van die kleinere opmerkingen moet je vooral weten dat het spel dus betalend is. En 't is niet goedkoop: als je de volledige versie wil spelen, kost je dat 9,90 euro. De eerste drie niveaus kan je spelen zonder betalen, om even te testen of de volgende 21 (zes werelden) je tien euro waard zijn. Da's wat wij hebben gedaan. En eerlijk, we hebben geen zin om er nog 9,90 naar te gooien.

Het is leuk, maar ...

't Is niet dat we gierig willen overkomen, of omdat we totaal failliet zijn tegen Kerstmis (vervloekte cadeaus). Maar voor die prijs verwachten we een topspel. Super Mario Run is leuk, maar het blijft bij de klassieke niveaus: een hypergekleurd universum en een loodgieter die monsters verslaat, obstakels passeert, en muntjes verzameld. Soit, alles wat al aan de basis van Super Mario lag tijdens de laatste paar decennia, op enkele frustrerende details na.

Om te beginnen loopt Mario alleen rond: Nintendo heeft zich moeten aanpassen aan de limieten van de smartphone: je speelt dan ook niet meer op je oude NES. Eigenlijk kan je Mario ook alleen maar doen springen door op je scherm te tikken. Terugkeren als je nog wat muntjes hebt laten liggen, kan niet. Frustrerend. Het voordeel is dat je met één hand kan spelen: onmogelijke op de Nintendo console (OK, tenzij je superspieren hebt.)

Ander klein ambetant detail: er zitten champignons in het spel, om groter te worden, sterretjes om onverslaanbaar te zijn en ... dat is het. Geen bloemetjes om de vuurbollen mee te compenseren, bijvoorbeeld. Jammer.

Super Mario, supermakkelijk

De eerste paar niveaus kan je in enkele minuten spelen, zelfs als je er even over doet om alle stukken te verzamelen en alle monsters te verslaan, het wordt je dan ook niet te moeilijk gemaakt. Beter zelfs: Mario springt automatisch onder monsters of over kleine gaatjes.

Dat wil zeggen dat je je smartphone niet om zeep helpt door continu te klikken om te springen, maar dat neemt ook wel de moeilijkheid van het spel weg, en daarmee het plezier. Het enige wat je moet doen is over de grotere gaten en obstakels springen en langs vliegende monsters geraken ... heel toegankelijk voor jongere spelers, dus je houdt er wel je jongere neefje twee minuten mee bezig. Punten, punten. Nog een goed punt is dat je je score kan vergelijken met die van je vrienden die het spel ook spelen. Dat voegt zeker een extra competitieve laag toe wat in het originele spel niet het geval is.

In ieder geval, Super Mario Run is leuk, maar voor ons niet leuk genoeg om 9,90 euro te betalen om de rest te verkennen. Nintendo heeft er wel opnieuw een goudmijntje aan: het is de meest gedownloade app in 62 landen. Enkele maanden na Pokémon Go is dit een nieuw succes voor Nintendo, maar newsmonkey doet niet mee. Sorry jongens!

Ondertussen op Twitter is de fanbase verdeeld tussen lovers

... en gefrustreerde spelers

De prijs is voor veel mensen een struikelblok

... maar anderen begrijpen dat dan weer niet

Het allerlastigste? Mensen met Android

Maar er gaat toch niks boven een goede, ouderwetse Mario op console! Of wel?

Lees meer