Dé trend voor 2017: voice search (en ja, Google gaat ook daar geld mee verdienen)

Eén van de grote trends voor 2017: steeds meer voice search. Want steeds vaker gebruiken mensen hun stem om met hun smartphone van alles te doen, en zoekopdrachten zitten daar ook bij. Meer dan de helft van de tieners doen het elke dag, bij volwassenen gaat het ook om 40 procent. Meteen kondigt zich zo wel een heel andere manier van adverteren aan voor onder andere Google. 

Het duikt op in elk zichzelf respecterend science fiction verhaal: mensen die praten met computers. Maar het wordt een van dé trends van 2017, speech. Als je kijkt naar zoekopdrachten is het één van de gigantische groeiers: steeds meer mensen gaan op zoek naar iets via voice search, zo blijkt uit de cijfers van Google.

Die zijn redelijk straf, 55 procent van alle tieners zou dagelijks via z'n stem iets opzoeken, bij volwassenen zit dat cijfer op ook al 41 procent. En het groeit steeds sneller en sneller. Populaire programma's zijn Google Now, Siri en Cortona.

Voice search is sneller, handsfree waardoor je kan multitasken, en het heeft wel iets echt cool, praten met je smartphone via Siri of een andere toepassing. Plus op technologisch vlak heeft voice chat een enorme stap vooruit gezet. Tot twee jaar geleden miste de toestellen nog gemiddeld ruim 20 procent van alle woorden die ze moesten herkennen. Vandaag zit dat rond de 8 procent, een spectaculaire groei dus.

De fase waar we nu ingaan voor voice search is dat de applicaties in staat zijn om op echte natuurlijke zinnen een correct antwoord te geven. Dat houdt in dat Google ook de context en betekenis van woorden leert interpreteren. Google wil uiteindelijk die hele voice search transformeren in "een ultieme mobiele assistent die helpt met je dagelijks leven, zodat je zelf kan focussen op wat echt telt."

Conversational shopping: the next big thing

Er zit wel degelijk een groot verschil tussen de manier waarop we iets zoeken door het in te tikken en hoe we het via een gesproken zin doen. Wil je het weer in Gent weten, dan tik je "weer Gent" in in Google en dan herkent de zoekmachine wat je wil. Maar "hoe is het weer vandaag in Gent", is een veel langere zin die moet geïnterpreteerd worden door Google.

De volgende stap is dat programma's zoals Siri en Google Now die natuurlijke zinnen ook snel en efficiënt moeten leren interpreteren. Ze staan al redelijk ver daarmee, zo heeft Google een heel programma opgezet om spreektaal te kunnen ontcijferen. Als je tegen Google zegt "dat je foto's wil van het Gentse Belfort" en dan zeg je "ik wil foto's ervan", en "wanneer is het gebouwd?", dan weet de zoekmachine dat je met die 'het' het Belfort uit de vorige zin bedoelde.

Eén van de zaken waar Google nu aan werkt is conversational shopping. Bedoeling is dat je gewoon tegen je smartphone zegt "dat je nu een pizza wil bestellen met pikante salami bij Pizza Hut", en dat Google die voor jou bestelt. Dat wordt duidelijk een van de nieuwe manieren waarop Google met voice geld wil verdienen.

Want de trend bedreigt het business model van de zoekgigant wel. Bij een zoekopdracht online krijg je normaal eerst drie commerciële antwoorden voor de echte resultaten. En Google gaat op je scherm af en toe zaken laten terugkomen waar je naar op zoek was. Maar bij speech search kan je dat helemaal niet doen.

Google heeft nog niet veel details gegeven over wat er dan in de plaats komt. Maar dat het kwetsbaar is door die shift naar voice, is wel duidelijk. De top van Google vergelijkt de trend met die van desktops naar smartphones. Mobile devices werden lange tijd ook als 'bedreigend' gezien voor de inkomsten van Google, maar uiteindelijk hebben ze enkel de inkomsten nog vergroot. De filosofie van Google blijft voorlopig "focussen op de gebruiker, en dan volgt al de rest wel".

Lees meer