Vlaamse regering dwingt stoer de Lijn tot minimale dienstverlening, maar daarvoor heeft ze wel... de federale regering nodig

De Vlaamse regering voert de minimale dienstverlening in voor De Lijn: als er gestaakt wordt, moeten er toch een minimaal aantal bussen rijden. Het is een politiek geladen thema, waarbij passagiers meer rechten moeten krijgen. Maar het afdwingen wordt een ander paar mouwen. "De Lijn kan haar personeel niet opvorderen", schiet de vakbond ACV het nu al af. 

Het principe van de minimale dienstverlening was al langer aangekondigd: ook als er gestaakt wordt, moet er toch nog openbaar vervoer zijn, zodat mensen niet in hun vrijheid om zich te verplaatsen aangetast worden. Het gaat dan om een minimaal aantal bussen en treinen, op de grote lijnen. Maar nooit meer een volledige staking dus.

De centrumrechtse regering op federaal en Vlaams niveau hadden dit in het regeerakkoord staan. Federaal is het nog steeds een pittige discussie. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft het principe nog maar eens bevestigd federaal, maar het blijft bij woorden, geen daden.

De Vlaamse regering wilde eens laten zien dat zij wél durven. En dus keurden ze de "minimale dienstverlening voor De Lijn" nu wél goed. 'Wat we zelf doen, doen we beter', is immers al jaren de boutade van de Vlaamse regering. Want in de beheersovereenkomst voor De Lijn zit nu een "gegarandeerde dienstverlening" in. Dat houdt ondermeer in dat chauffeurs die bij een staking wél willen werken, zullen moeten rijden op de prioritaire lijnen. Drukke buslijnen in de steden, met veel passagiers zijn dat.

"Reizigers geen rad voor de ogen draaien"

Onzin, zegt de vakbond ACV. Want De Lijn kan haar personeel helemaal niet opvorderen. En dus kan die dienstverlening helemaal niet gegarandeerd worden, zo zegt Jan Coolbrandt van het ACV in Het Laatste Nieuws. Want, als de Vlaamse regering dat wil, zal ze toch moeten passeren... bij de federale regering. Want die zou dan de stakingswet moeten aanpassen.

Het ACV is felle tegenstander van zo'n minimale dienstverlening, omdat het het stakingsrecht zou aantasten. Coolbrandt is dan ook pessimistisch over die belofte van de Vlaamse regering om toch een minimaal aantal bussen te hebben: "Behalve chauffeurs moet er ook technisch personeel aanwezig zijn, voor het geval dat er een technische storing is of een ongeval. Er moeten ook voldoende controleurs en dispatchers zijn, ter bescherming van de chauffeurs en de reizigers. We moeten de reizigers geen rad voor de ogen draaien dat het lukt met voldoende chauffeurs alleen."

Lees meer