Vanaf 2018 worden alle Vlaamse snelwegen één grote trajectcontrole met 240 nieuwe camera's

Je zal vanaf 2018 nooit meer te snel kunnen rijden op de Vlaamse snelwegen, want er zou dan op zowat het hele netwerk een trajectcontrole van kracht zijn. Daarvoor wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) liefst 240 nieuwe camera's inzetten, zo onthult hij aan VTM NIEUWS.

De trajectcontroles kennen al enkele jaren een opmars in Vlaanderen, maar op dit moment zijn er nog altijd maar twee in gebruik. Daar moet vanaf 2018 verandering in komen door een groots plan van Ben Weyts om zowat elk stukje snelweg aan een trajectcontrole onderhevig te maken. "Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden", zegt hij aan VTM NIEUWS.

Veiligheidscamera's

Normaal hadden dit jaar twee nieuwe trajectcontroles in gebruik moeten worden genomen, maar door de aanslagen van 22 maart hebben die plannen vertraging opgelopen. Op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst, en op de E40 tussen Sint-Stevens Woluwe en Heverlee staat trajectcontrole op de planning.

De federale regering heeft ook camera's voor het cameraschild van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) nodig, en aangezien dat dezelfde zijn als voor de snelheidscontroles is beslist om alles in één keer te bestellen. "We gaan de camera's kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus", aldus Weyts.

Het is in elk geval de grootste maatregel ooit om het aantal ongevallen op onze snelwegen terug te dringen. Volgens de mobiliteitsorganisaties zijn die trajectcontroles ook echt doeltreffend. Op de E40 is het aantal ongevallen en vooral het aantal dodelijke slachtoffers zo goed als verdwenen, stelt Touring. Wie niet voor verrassingen wil staan, kan dus best nu al beginnen met het verlichten van die zware voet.

Lees meer