De hype achter Super Mario Run is alweer gaan liggen

Met een opbrengst van veertien miljoen dollar in drie dagen kreeg Nintendo de verhoopte magistrale entree voor z'n Super Mario Run. Maar sindsdien is de hype nogal snel gaan liggen. De app is zelfs al z'n eerste plaats voor meest-opbrengde-applicatie kwijt. 

Apple en Nintendo hebben indrukwekkende opbrengsten gehaald uit de launch van hun app Super Mario Run. Het spel heeft alle records gebroken: 37 miljoen downloads in de eerste drie dagen. En ongeveer één miljoen spelers betaalde tien euro om verder te gaan dan de trail. Resultaat: zo'n veertien miljoen dollar winst tussen 15 en 17 december alleen al zegt Games Industry.

Maar 't is dus al gedaan met het mooie weer maken. De app is nog steeds de meest gedownloade in 88 landen, maar één week geleden waren dat er nog 138. Op de beurs is het aandeel van Nintendo met 20% gedaald tegenover 12 november. Da's een grote sprong achteruit voor het spel dat de week ervoor, volgens App Annie, het meeste winst maakte in 49 landen.

Het probleem is die tien dollar

Maar eigenlijk is het makkelijk om te zien waar die neerwaartse spiraal vandaan komt. Je kan Super Mario Run namelijk wel gratis downloaden, maar om 'm echt te spelen, dok je tien dollar.

In die zin volgt Super Mario Run gewoon de trend van de meeste online spelletjes. Die hebben een publiek dat het gewoon is om gratis te spelen, maar wel om de haverklap geconfronteerd te worden met in-app aankopen, zoals Farmville of Candy Crush. 't Ziet er naar uit dat dat het model is waar deze generatie het best mee omgaat, maar da's niet hoe Super Mario Run werkt.

Volgens Bloomberg is de prijs ook één van de redenen voor de verminderende opbrengst. Als het spel minder duur zou geweest zijn (bijvoorbeeld 2 euro in plaats van tien) dan zouden meer spelers doorgaan naar die volgende 27 levels. Dan hadden de ontwikkelaars misschien meer winst gemaakt dan ze nu hebben.

Lees meer

Games Play

Jouw reactie?