Vanaf morgen gaan we weer massaal diëten. Een crashdieet is geen goed idee. Deze dingen wel en ze gaan je verbazen

Afvallen staat op nummer één van de goede voornemens die we vandaag nemen. En dus gaan veel mensen in januari weer fanatiek aan de lijn. Maar een crashdieet is echt wel een slecht idee volgens voedings- en dieetdeskundigen. We hebben een paar tips van voedingsdeskundigen die je misschien flink gaan verbazen.

Je zal het deze dagen vaak horen: "Vanaf morgen is het GEDAAN." Zo’n crashdieet werkt altijd op de korte termijn, welk dieet je ook volgt. Crashdiëten zijn diëten waarbij je heel weinig calorieën binnenkrijgt.

Om te beginnen zijn de meeste van die crashdiëten sowieso erg ongezond. Je lichaam verzet zich ertegen. Dat gaat zich aanpassen en gaat vervolgens weer signalen geven dat je honger hebt. Je krijgt meer trek, en tot overmaat van ramp gaat je verbranding omlaag.

Voedingsdeskundigen claimen dat zelfs een jaar later je lichaam nog in de verkeerde stand staat door zo’n dieet.

Zeker voor wie regelmatig zich probeert te “herpakken” door ineens extreem te gaan diëten: dat jojoën is heel ongunstig voor je lichaam. Je spiermassa wordt aangetast, je loopt het risico om nog dikker te worden en zelfs obesitas te krijgen.

Wat dan wel?

De meeste specialisten adviseren om gewoon gezond te leven, en om meer te gaan bewegen. Gebruik zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten. Eet in ieder geval één keer per week vis. Neem per dag een handje ongezouten noten. En vermijd alcohol, frisdranken en vruchtensapjes. Die bevatten namelijk een enorme hoeveelheid suiker. Drink water, thee of koffie.

Maak van bewegen een gewoonte. En dan hoef je niet direct aan een halve marathon te denken, maar zo nu en dan eens flink doorwandelen en eens een keertje heel hard de trap oplopen helpen al enorm.

Wat heel belangrijk is: zit niet constant stil. De radertjes in je lichaam moeten blijven doordraaien.

Nog een opvallende tip is deze: richt je werkplek zo onhandig mogelijk in. Ga dus zover mogelijk van de printer en de koffiemachine vandaan zitten. De verbranding moet blijven doorgaan, en daarom is de onderbreking van het stilzitten zo belangrijk.

Fidgeting

En hoe irritant het misschien ook is voor je collega, als je zit te werken is de hele dag met je voet tikken minstens zo effectief als iedere dag een half uur sporten. Fidgeting heet dat: het maken van kleine bewegingen met je handen en voeten.

Volgens specialisten helpt het echt, het risico op hart- en vaatziekten vermindert er zelfs van.

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk last hebt van stress. Mensen met chronische stress hebben namelijk een grotere kans om overgewicht te krijgen. Wie te vaak te veel van het stresshormoon cortisol aanmaakt, krijgt zin om te snacken, gaat dan eten en dat vet zet zich vast op je buik.

De verwarming lager zetten

Als je te weinig, te veel of onregelmatig slaapt, raakt je hormoonhuishouding in de war. Je krijgt meer honger, gaat meer eten, en komt bij.

Dat is de reden waarom mensen die in ploegen werken vaker gewichtsproblemen hebben: nachtdiensten ontregelen de hormoonhuishouding extra sterk.

Stook minder met de verwarming. Dat is niet alleen goed voor het milieu; een paar uur per dag de thermostaat op 17 graden zorgt ervoor dat je lichaam “bruin vet” activeert. Vet aanmaken, het klinkt wat paradoxaal, maar bruin vet is goed, het zet calorieën om in warmte en accelereert zo de verbranding.

Lees meer