Dat moeten we ook hebben: Premium Friday

In Japan voeren ze Premium Friday in: bedrijven worden er door de overheid aangemoedigd om de laatste vrijdag van elke maand congé aan al hun werknemers te geven.

Het initiatief komt van het Japanse ministerie van Sociale Zaken, maar, en dat is opvallend, het krijgt de steun van de grootste werkgeversorganisaties.

Keidanren bijvoorbeeld, doorgaans beschouwd als de meest conservatieve van de drie grote economische organisaties in Japan, met 1.343 aangesloten bedrijven, 130 industriële bonden en 47 regionale werkgeversorganisaties, doet mee.

Dood door overuren

Premium Friday is officieel een maatregel om de fameuze karoshi - “dood door overuren” - tegen te gaan. In Japan is het niet ongebruikelijk dat werknemers twaalf uur per dag gedurende zes à zeven dagen per week werken. Daarbij komt dan vaak ook nog dat werknemers geacht worden na het werk gezamenlijk op café te gaan.

Maar die arbeidscultuur wordt steeds meer in vraag gesteld, ook in Japan zelf. En er is nog iets anders: Premium Friday is vooral een poging om de al jaren stagnerende economie van het land aan te zwengelen.

50 miljard extra consumptie

Toshihiro Nagahama, chief economist van het Dai-ichi Life Research Institute in Tokio, heeft uitgerekend dat als Premium Friday effectief zal gevolgd worden, op elke van die vrije dagen 124 miljard yen extra geconsumeerd en gespendeerd zal worden door de Japanners. Dat is ongeveer een miljard euro of 50 miljard op jaarbasis.

30% van de Japanners zegt op Premium Friday thuis te zullen relaxen. Maar 32% zegt de dag te zullen gebruiken om ergens op weekend te gaan. 9% zegt uitgebreid te zullen gaan dineren, 7% wil gaan winkelen en nog eens 7% naar een thema- of pretpark gaan.

In tegenstelling tot wat wordt gedacht, hebben de Japanners trouwens niet echt minder vakantiedagen en betaalde feestdagen. Het probleem is dat ze daar gemiddeld maar de helft van opnemen.