Kritiek op MIA-nominaties: te mannelijk?

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Op twee februari is het zover, dan vindt namelijk de uitreiking plaats van de belangrijkste muziekprijzen in Vlaanderen: de Music Industry Awards, ook wel gekend als MIA's. Topfavoriet dit jaar is Bazart, de vijfkoppige band blijkt met maar liefst zeven nominaties de grote slokop. Wat echter vooral opvallend is, is dat de meeste genomineerden mannelijke artiesten zijn.

Bazart, alom geprezen als een van de revelaties van het jaar 2016, ging dit jaar met zeven MIA-nominaties aan de haal, toegewezen door de Vlaamse muziekindustrie. Maar liefst 40 groepen en artiesten maken kans op een prestigieuze award tijdens deze tiende editie. Wat echter vooral in het oog springt is dat het grootste deel daarvan mannelijke muzikanten zijn: slechts drie vrouwen werden genomineerd in de publiekscategorieën 'doorbraak' en 'Vlaams populair'.

In de zes categorieën die door de sector worden uitgereikt werd één vrouw genomineerd, zijnde Melanie De Biasio voor het artwork van haar laatste album Blackened Cities. Enkel in de categorie 'solo vrouw' kan men voorts nog vrouwen terugvinden, al speelde hier het feit dat er geen mannelijke artiesten genomineerd konden worden in hun voordeel. Hier moet verandering in komen, zo vindt Inne Eysermans van Amatorski.

Op Facebook stelde Eysermans het probleem aan de kaak: "MIA code = wit + man." Maar de vraag is: hoe komt dit? Het probleem begint bij muziekredacties, zo beweert Eysermans in een artikel in De Morgen. De genomineerden artiesten worden gekozen door 165 mensen die actief zijn binnen de muziekindustrie, waarvan het grootste deel mannen. Haar mening krijgt bijval van artieste An Pierlé: "Ik ben niet voor quota, maar misschien moet de jury eens veranderd worden? Dan zou men wellicht verder kijken dan nu."

Knipsel.PNG

Afwezigheid vrouwelijke artiesten?

"Maar wie had er dan wel genomineerd moeten zijn?" antwoordt Gerrit Kerremans, muziekcoördinator bij de VRT. De vraag die we ons volgens hem kunnen stellen is of vrouwelijke artiesten binnen de muziekwereld daadwerkelijk minder kansen krijgen. Of is het gewoon een feit dat er zich op het vlak van vrouwen minder talent aandient binnen de sector? "Hydrogen Sea en SX zijn toch ook genomineerd, en bij Warhaus en Hooverphonic spelen vrouwelijke vocalisten geen onbelangrijke rol. Er waren vorig jaar gewoon weinig vrouwelijke artiesten die een succesvolle plaat uitgebracht hebben. Ik vraag me ook af of het nu anders is dan de vorige jaren," voegt hij eraan toe.

Eysermans werpt tegen dat het volgens haar gaat om een fundamenteel foute beeldvorming. In haar ervaring wordt zij in interviews eerder benaderd als 'zangeres' dan als 'muzikante'. An Pierlé bevestigt ook deze problematiek: "Mensen moeten beoordeeld worden op de kwaliteit van hun werk, en bij vrouwen is dat nog steeds niet zo. Je wordt al snel als een zeur gezien als je iets zegt."