Waarom Super Mario Maker op 3DS toch ook de moeite loont

Super Mario Maker op de Wii U was een verrassend sterke game. Ze hebben bij Nintendo goed nagedacht over hoe ze 30 jaar succesvolle platformgames naar een nieuw niveau konden tillen. Spelers hun eigen levels laten bouwen en die dan door elkaar laten spelen, zo deed je dat in 2016 met de generatie van de sociale media. Maar we hielden ons hart toch een beetje vast toen bleek dat ze dit spel ook op 3DS zouden uitbrengen. Gedeeltelijk terecht, maar toch vooral onterecht.

Je kan al raden dat een aantal functies die we op de Wii U zo geweldig vonden gewoon niet mogelijk zijn op de 3DS. Niet iedereen had het er zo gemakkelijk mee om knotsgekke levels te bouwen, maar er bleken toch nogal wat geniale breinen rond te lopen die zo bij Nintendo aan de slag hadden gekund. Mario-levels die voor iedereen een enorme uitdaging waren. Het spel leek onuitputtelijk, want je kwam voortdurend nieuwe dingen tegen door elkaars levels te spelen.

Daar zit het grootste probleem van een versie op 3DS. Je kan nog wel dingen delen, maar enkel met spelers die dat willen ontvangen. Er is dus geen online catalogus waarin je kunt grasduinen zoals op de Wii U. Wat online spelen betreft was Super Mario Maker daar voor ons één van de meest geslaagde Wii U-games sinds Mario Kart 8. Dus hoe kan hetzelfde spel op 3DS dan ooit goed genoeg zijn als die functie ontbreekt? Dat kan uiteraard niet, maar toch hebben we best genoten van de versie op de kleine broer.

Heerlijke levels

De basis van het spel is uiteraard hetzelfde: je kan zelf levels bouwen. Die steek je met je stylus in elkaar. De twee schermen maken dat de 3DS op zich best geschikt is voor zo'n game. Het feit dat dit bijzonder eenvoudig is en iedereen het kan, blijft toch de verdienste van de makers van het spel. Nintendo heeft gelukkig geprobeerd de overvloed aan online levels te vervangen door zelf een pak hele coole levels in het spel te steken. Die kan je één voor één verdeeld over tal van werelden spelen om nieuwe onderdelen voor je zelfbouwpakket te krijgen.

Dat bewijst hoe goed ze bij Nintendo nog steeds het gebruik van een handheld console snappen. Al kan je dan niks online doen, er is de mogelijkheid om urenlang solo te spelen, en de levels zijn zo kort dat je gerust eens vijf minuten je 3DS kunt aanzetten om dan snel weer te stoppen. Voorts vinden we de levels echt wel leuk. Ze tonen je ook wat de mogelijkheden van Super Mario Maker zijn, en gaan je misschien tot eigen creaties inspireren.

Slimmigheid van Nintendo

Het geniale extraatje van Nintendo is dat je per level twee medailles kunt verdienen. Het volstaat om gewoon uit te spelen, maar uiteraard wil je die extra uitdagingen aangaan. Die twee opdrachten verschillen voor iedere level, je moet bijvoorbeeld alle ringen pakken of alle goomba's uitschakelen. Ze zijn er uiteraard weer behoorlijk creatief mee geweest, en gemakkelijk is het niet. Dit zal je aanzienlijk langer aan Super Mario Maker voor 3DS gekluisterd houden. Het is ook de reden waarom we zeker zijn dat Nintendo nog een pak geweldige games voor op je smartphone gaan maken. Dat is de kunst die ze als geen ander onder de knie hebben.

Uiteraard kan je nog steeds online dingen doen. Zo is de functie terug om met 100 levens een reeks van acht of zestien levels uit te spelen. Die komen wel nog uit de collectie die spelers op de Wii U hebben achtergelaten. In Course World gaat het om levels die door Nintendo zelf geselecteerd zijn, zodat je niet in levels terechtkomt die niet zo veel voorstellen. Genoeg te doen dus, zodat we eigenlijk toch wel verrast zijn door dit 3DS-spel.

Conclusie: 8/10

Is de versie op Wii U beter? Ons antwoord is "ja". Is de versie op 3DS een teleurstelling? Dan is ons antwoord "neen". Nintendo is er met al z'n kunde in geslaagd om Super Mario Maker ook op 3DS bijzonder leuk te maken. Er zijn wel een aantal functies die je mist van op de Wii U, maar toch ben je hier ongelooflijk lang mee bezig. Het bouwonderdeel loopt even vlot op dat kleine schermpje als op de Wii U, en het ontbreken van de mogelijkheid om alles te delen wordt goed gemaakt door een sterk aanbod van levels die Nintendo erbij heeft gestoken. Ze hebben alle tekortkomingen dus uitstekend opgevangen.

 

Lees meer