Londen heeft in slechts 5 dagen vervuilingslimiet voor heel 2017 al overschreden

Naar Londen ga je niet voor de propere lucht, zo blijkt weer, want de stad heeft nu al z'n limiet wat vervuiling betreft voor het ganse jaar overschreden. De Britse hoofdstad kampt met een serieus probleem, ook al zijn er wel wat initiatieven genomen om het verkeer te verminderen. Dieselwagens zijn de grootste boosdoener.

Actievoerders noemen het nieuws "beschamend" voor Londen. Amper vijf dagen waren nodig om de limiet voor luchtvervuiling voor een heel jaar te overschrijden. Gemiddeld mag er volgens de wet ieder uur niet meer dan 200 microgram stikstofdioxide per kubieke meter in de lucht zitten. Die hoeveelheid mag per uitzondering eens overschreden worden, maar niet vaker dan achttien keer per jaar. Op Brixton Road in de wijk Lambeth zaten ze gisteren al aan meer dan achttien keer. En het is een kwestie van dagen voor andere belangrijke wegen en buurten in Londen zullen volgen.

Twee straten die bij toeristen bekend zijn en die ook ieder jaar voortdurend over de limiet zitten zijn de winkelstraat Oxford Street en The Strand. Recordhouder vorig jaar was Putney High Street, dat ten westen van het toeristische hart van de stad ligt, en daar werd de limiet in 2016 liefst 1.200 keer overschreden. Nochtans nemen veel mensen in Londen het openbaar vervoer, dat voor een groot deel ondergronds verloopt. En er wordt ook ingezet op fietsen, met een hele fietssnelweg die door het centrum zal lopen en er nu al gedeeltelijk ligt.

Dieselwagens

De vervuiling door stikstofdioxide is voornamelijk afkomstig van dieselwagens. Er is uitgerekend dat jaarlijks 5.900 mensen overlijden aan de rechtstreekse gevolgen van de vervuiling. Deze week nog kwamen wetenschappers met het verontrustende bericht dat dichtbij een drukke weg wonen het risico op dementie aanzienlijk verhoogt. Een Belgische experte vertelde ons dat de resultaten ernstig zijn, maar dat we niet hoeven te panikeren of te verhuizen. De Londense luchtvervuiling maakt wel duidelijk dat er dringend iets moet veranderen.

Veel steden zijn daar wel mee bezig. Parijs, Athene, Madrid en Mexico City hebben in december nog samen beloofd dat ze tegen 2025 alle dieselwagens uit het centrum gaan verbannen. In sommige Britse steden is dat enkele dagen per jaar al zo, of wordt het openbaar vervoer tijdelijk gratis gemaakt. In ons land gaan verscheidene steden vanaf dit of volgend jaar de normen voor de toegelaten wagens geleidelijk aan verhogen. Zo zullen de meest vervuilende auto's vanaf volgende maand al niet meer welkom zijn in Antwerpen.

'Groene' burgemeester

Sadiq Khan, de burgemeester van Londen, wordt onder druk gezet om zijn beloftes na te komen. Ook hij heeft het over een zone gehad waar tegen 2019 de meest vervuilende auto's niet mogen rijden. En hij wil de minst vervuilende bussen van de stad inzetten op de wegen waar de luchtkwaliteit het slechtst is. Actievoerders juichen zijn initiatieven toe en zijn blij dat hij er tijdens zijn campagne mee heeft uitgepakt, maar ze vinden dat hij geen drie jaar kan wachten om de maatregelen in te voeren.

De burgemeester van Londen liet al weten dat hij daarom weldra al tien lage emissiezones zal instellen, maar hij eist ook dat de Britse regering volgt in zijn aanpak van de vervuiling. Zeker in combinatie met het vriesweer van de voorbije dagen is de vervuilde lucht een serieus risico voor mensen met longaandoeningen. En eigenlijk voor de gezondheid van iedereen.

Lees meer